Velferdsteknologi

KORT FORTALT
Velferdsteknologi er teknologi som tas i bruk i helsetjenestene for å gi innbyggerne økt trygghet og mestring.

Mange får mulighet til å klare mer selv eller bo lengre hjemme ved hjelp av velferdsteknologi. Velferdsteknologi skal også bistå kommunene til å møte fremtidens økte behov for ressurser i helse- og omsorgssektoren. I Haugesund kommune skal teknologi vurderes som førstevalg ved behov for helsetjenester slik at de ansatte kan være der innbyggerne trenger dem mest!

 I dag tilbyr Haugesund kommune til brukere som trenger det:

  • trygghetsalarm
  • fallalarm
  • digitalt kameratilsyn
  • dørsensor
  • medisindispenser

Trygghetsalarm 
Hvis du trenger en alarm for å kunne tilkalle hjelp hjemme, kan du få trygghetsalarm. Ansatte i hjemmetjenesten vil rykke ut på alarmen når du trenger hjelp. Kontakt Vedtakskontoret om du ønsker å søke om Trygghetsalarm.

Fallalarm
En fallalarm sender et varsel til Hjemmetjenesten eller pårørende når den detekterer "harde" fall. Den er også utstyrt med en trygghetsalarmknapp, slik at man kan tilkalle hjelp ved behov. Du kan få en fallalarm dersom du vurderes å ha høy fallrisiko. Merk at fallalarmen ikke reagerer på "myke fall" eller "sklifall".

Digitalt kameratilsyn
Ved hjelp av en sensor i kamera kan Hjemmetjenesten få et varsel dersom bruker ikke kommer tilbake i seng om natten etter for eksempel toalettbesøk. Det er også mulig at responssenter gjør planlagte digitale tilsyn i stedet for at Hjemmetjenesten låser seg inn i hjemmet om natten. 

Et bilde som viser digitalt kamertilsyn ved sengen. - Klikk for stort bilde Dignio

 

 

 

 

 

 

 

 

Dørsensor
En dørsensor brukes ofte på ytterdør for å varsle pårørende eller helsetjenesten om noen går ut om natten.

Medisindispenser
Elektroniske medisindispensere er en nasjonal anbefaling for kommuner som nå i økende grad tar i bruk velferdsteknologi. Dispenserne gir lyd og lys når medisinen skal tas, og sender et varsel til helsepersonell dersom medisinen ikke blir tatt. Da kan hjemmetjenesten ta kontakt med bruker eller reise hjem til vedkommende.

Hvordan går du frem?

Det jobbes kontinuerlig med å ta i bruk flere typer teknologi som kan komme innbyggerne til nytte. Ta kontakt med Vedtakskontoret ved behov for velferdsteknologi. Innbyggerne kan også få bistand fra Fysio-/ergoterapitjenesten til å søke om hjelpemidler via NAV.