Hjelpemidler

KORT FORTALT

  • Hvis du har praktiske utfordringer i hverdagen på grunn av nedsatt funksjon, kan du ha nytte av et hjelpemiddel.
  • For å få eller låne hjelpemidler må du kontakte Vedtakskontoret for helse- og omsorgstjenester eller Fysio- og ergoterapitjenesten.

Hvordan søker jeg om hjelpemidler

Dersom du har behov for å låne hjelpemidler i en periode på inntil 6 måneder kan du kontakte Fysio- og ergoterapitjenesten. Dersom du har hjelp fra kommunen kan du også spørre om de kan søke på hjelpemiddelet du har bruk for. 

Dersom du har behov for å låne hjelpemidler i en lengre periode må du søke om bistand fra fysio- og ergoterapitjenesten. Det kan du gjøre ved å benytte skjemaet nedenfor som heter "Søknadsskjema fysio- og ergoterapi voksen"

Søknadsskjema for bistand til fysio- og ergoterapi som voksen (PDF, 43 kB)

Hva slags hjelpemidler kan jeg få

Det finnes veldig mange forskjellige hjelpemidler. Det kan være alt fra enkle hjelpemidler som en dostol eller gåstol til avanserte tekniske hjelpemidler som senger, heiser og biler.

Det viktigste for deg er å beskrive hvilke aktiviteter i hverdagen du har problemer med å gjøre på grunn av nedsatt funksjon. En fagperson vil gi deg informasjon og råd om hva som finnes av hjelpemidler til dette.

Syn og hørsel

Haugesund kommune har to syns- og hørselskontakter som betjener hver sitt geografiske område. Nord med postnr 5514 - 5527 og sør med postnr 5528 – 5538. Vi arbeider mandag og tirsdager. Besøksadresse er Karmsundgata 51, 5531 Haugesund.

Syns- og hørselskontakt nord, Nina Østenstad.
Telefon: 915 32 507
nina.ostenstad@haugesund.kommune.no

Syn- og hørselskontakt sør, Nina E. Hitsøy.
Telefon: 991 03 977
nina.ellefsen@haugesund.kommune.no

Syns- og hørselskontakten er NAV Hjelpemiddelsentral i Rogaland sin forlengede arm i kommunen. En viktig oppgave er formidling av enklere synstekniske og hørselstekniske hjelpemidler og å gi råd og veiledning i forbindelse med bruken av disse.

For å få hjelpemidler må syns- og/eller hørselsnedsettelsen være varig (minst to år), og hjelpemiddelet må være hensiktsmessig og nødvendig for at du skal

  • få løst praktiske problemer i dagliglivet.
  • fungere i barnehage, grunnskole, videregående skole og som lærling.
  • bli i stand til å skaffe deg eller beholde arbeid, eller gjennomføre utdanning eller arbeidstrening.

Syns- og hørselskontakten utfører hjemmebesøk for kartlegging av behov, hjelper til med informasjon om og henvisning til ulike samarbeidspartnere, skriver søknader om hjelpemidler og har opplæringsansvar for søkte hjelpemiddel.

Samarbeidspartnere foruten NAV Hjelpemiddelsentral Rogaland er lokale fagpersoner (svaksyntoptiker, audiografer, øyelege), voksenopplæringen, PPT og brukerorganisasjoner.

Skjema for søknad om syn- og hørselskontakttjenester

Trygghetsalarm

Hvis du trenger en alarm for å kunne tilkalle hjelp hjemme, kan du få trygghetsalarm. Ansatte i hjemmetjenesten vil rykke ut på alarmen når du trenger hjelp. Kontakt Vedtakskontoret om du ønsker å søke om trygghetsalarm.

Her kan du lese mer om trygghetsalarm

Kontaktinformasjon

Fysio- og ergoterapi for voksne
E-post
Telefon 52 74 40 90

Åpningstider telefon:
Tirsdag klokken 12.30 - 14.30
Torsdag klokken 12.30 - 14.30
Fredag klokken 09.00 - 11.00

Besøksadresse:
Skåregata 92 - Markedet, 5528 Haugesund

Postadresse:
Postboks 2160, 5504 Haugesund

 

Syns- og hørselskontakt

Nord (postnr 5514 - 5527), Nina Østenstad  
Telefon 915 32 507
E-post nina.ostenstad@haugesund.kommune.no

Sør (postnr 5528 – 5538), Nina E. Hitsøy  
Telefon 991 03 977
E-post nina.ellefsen@haugesund.kommune.no

Åpningstid
Mandag og tirsdag.

Besøksadresse
Karmsundgata 51, 5531 Haugesund