Nå starter arbeidet med nye Haraldsvang skole

Denne uken ble ansatte ved Haraldsvang ungdomsskole, klubber lag og foreninger informert om at arbeidet med ny ungdomsskole og flerbrukshall starter nå. Skolen blir laget for 720 elever og flerbrukshallen for minimum 1500 personer.

Det var prosjektleder Karl Eileraas sammen med representanter fra Backe som presenterte status og fremdriftsplan i prosjektet. Se vedlagte presentasjon nederst i saken. I prosjektet vil høyeste prioritet være SHA som står for Sikkerhet, Helse og Arbeidsmiljø.

Byggene

Skolen skal bygges med bærekonstruksjoner og vegger i massiv tre og ellers bærekraftig materialbruk for å oppnå miljømålet. Bygget er i 3 etasjer med egen fløy for undervisning og henholdsvis administrasjon. Imellom ligger felles hjerterom med bl.a. amfi, kantine, scene og bibliotek.

Flerbrukshallen bygges i stål og fasadeelementer. En stor hall som igjen kan deles i flere mindre haller ved heisevegger. I tillegg er det egne haller for styrketrening og kampsport.

Prosjektet deles i 2 faser slik at skole ferdigstilles først og tas i bruk, før eksisterende skole rives, for å kunne bygge flerbrukshall. Mellombygg med sosialt rom medtas i fase 1.

Tidsplan

Det er satt opp en foreløpig tidsplan som ser slik ut.

• Sommeren 2023 starter arbeidet med bygging av ny skole som overtas av kommunen i mai 2025.
  • Planen er å rive av eksisterende skole sommeren 2025.
  • Starter byggingen av ny flerbrukshall starter i fase 2 etter ar skolen er i drift.
  • Flerbrukshall overtas av kommunen i januar 2027.
  • Det blir riving av Haraldshallen ut over våren 2027.

Byggeplass sammen med skole og fritidsaktiviteter

SHA er Haugesund kommune og Backes høyeste prioritet.  Det vil være adskilt adkomst for elever og byggeplass. Vi vil ha fokus på inngjerding og vedlikehold av byggegjerde. Området vil bli satt opp med tydelig skilting, også der hvor transport inn og ut av byggeplass skal foregå. Dette vil skje på faste tidspunkt. Prosjektledelsen vil også har regelmessige møter med skolen slik at alt dette blir godt ivaretatt.

Nye Haraldsvang skole og flerbrukshall (PDF, 2 MB)

Karl Eileraas
Prosjektleder