Vi markerer frigjøringsdagen

Den 8. mai er Norges frigjøringsdag. Dagen markerer frigjøringen av Norge etter den tyske okkupasjonen i årene 1940–1945.

8. mai feirer vi friheten og hedrer norske veteraner fra andre verdenskrig og frem til dagens inter­nasjonale operasjoner. Lokalt er det mye som skjer. Programmet finner du under.

Årets program for Karmøy, Tysvær og Haugesund

Klokken 09.00 - Skyss for veteraner i minibuss fra Haugesund til Kopervik ved Haugaland Taxi.

Klokken 09.45 - Taler og blomsternedleggelser ved Karmøy rådhus. Minnesmerket for Sverre Andersen, «Arquebus», ved Svanhild I. L. Andersen. Minnesmerket for Asbjørn Sunde ved Kristian Mateo Norheim

Klokken 10.15 - Tale og bekransning ved minnesmerket ved Kopervik kirke ved Dag Inge Aarhus. Ordføreren i Karmøy deltar. Skyss for veteraner videre til Tysvær

Klokken 11.20 - Tale og bekransning ved Arquebus krigsmuseum ved Monika Lindanger. Elever fra Førre skole og ordføreren i Tysvær deltar. Skyss videre til Haugesund og mellom de fire aktuelle stedene der.

Klokken 12.15 - Tale og bekransning ved Skåre kirke ved Tom Landås.

Klokken 12.45 - Tale og bekransning i Rabinowits-parken ved elevrådsledere Lillesund skole.

Klokken 13.15    Vår Frelsers gravlund. De allierte graver - tale og bekransning ved John W. Pettersen. En ukjent sjømanns grav - tale og bekransning ved Jan F. Mæland. Den russiske grav - tale og blomsternedleggelse ved Heidi Nymann. Narve Tindelands grav - tale og blomsternedleggelse ved May Britt Vihovde.

Klokken 14.30 - De falnes minne på Ludolf Eides plass - tale og bekransning ved Svein Erik Indbjo.

Kokken 15.00 - Samling for veteraner og pårørende med servering på Maritim Hotel. Æresgjest Edvard Nesheim.  Ordføreren i Haugesund vil delta

Arrangører

• Norges Forsvarsforening