Storsalamander i Haugesund

Visste du at denne lille krabaten finnes flere steder i Haugesund?

Storsalamander, en type amfibie, lever både på Årabrot, Solandsbakkane og ved Vardafjell. Tidligere var storsalamander kjent fra Bleikmyrområdet/området omkring ridesenteret, men det er usikkert om det fremdeles skjer yngling i dette området.

Som navnet tilsier finnes det også en annen salamander i Norge, småsalamander. Denne er langt mer utbredt i landet enn storsalamander, men er ikke funnet i Haugesund.

Hvordan er livet til storsalamanderen?

Storsalamander trives kun i tilknytning til vann, og søker seg gjerne til fisketomme dammer i yngletida om våren, og larvene klekkes og lever i yngledammen til de går på land i august- oktober.

Storsalamanderne har også lange perioder av livet hvor de lever på land. Fra september til april overvintrer de sammen i store antall, på frostfrie steder på land, innen 200 meter fra dammen de bruker. Mulige overvintringssteder er kvisthauger, rydningsrøyser, eldre tørrmurer og bebyggelse.

Vi må ta vare på storsalamanderen

Det er registrert en nedgang i forekomsten av storsalamander i Norge de siste årene, og arten er kategorisert som «nær truet» på norsk rødliste for arter fra 2021. Denne kategorien omfatter arter som ligger tett opp til å bli kvalifisert som «sårbar», «sterkt truet» eller «kritisk truet». I Norge lages det en ny rødliste for arter hvert femte år.

Storsalamander er også oppført på Bernkonvensjonens liste over arter som trenger en særlig beskyttelse. Dette gjør at vi i Norge har et spesielt ansvar for å ta vare på arten og dens leveområder.

Storsalamander overvåkes på nasjonalt nivå, og vi har i tillegg en egen forvaltningsplan for storsalamander i Haugesund, fra 2014. Kommunen jobber for å kartlegge bestanden på ny og oppdatere forvaltningsplanen.

Årsaken til bestandsnedgangen til storsalamander er gjengroing, utsetting av fisk og til en viss grad gjenfylling av yngledammer.

Her i forvaltningsplanen fra 2015 kan du lese mer om storsalamanderen i Haugesund. (PDF, 3 MB)

Bilde av Storsalamander - Klikk for stort bildeStorsalamander Dag Brynjelsen