Mange haugesundere ønsket støtte til kjøp av el-sykkel

Da fristen gikk ut julaften i fjor, hadde 318 personer søkt om støtte til kjøp av el-sykkel i Haugesund.

Haugesund kommune fikk overført midler fra Kolumbus sist høst og etablerte en tilskuddsordning i november 2023 for støtte til kjøp av el-sykkel.

Målet med tilskuddsordningen er å legge til rette for at flere velger sykkelen som transportmiddel på de kortere turene i hverdagen og dermed redusere antall biler på veiene. El-syklister som erstatter kjøretøy med fossilt drivstoff, bidrar til å redusere utslipp av klimagasser i vår kommune. Færre biler på veiene vil også gi en bedre trafikksikkerhet for de myke trafikantene. Aktiv transport er bra for helsen, miljøet og lommeboken!

Loddtrekning

Alle med bostedsadresse Haugesund hadde mulighet til å søke om støtte på inntil kr 5000 til kjøp av el-sykkel. Det ble foretatt automatisk loddtrekning blant alle søkerne, det var kun midler til 150 søkerne. Svarbrev på tilskudd og avslag ble sendt ut 12.januar. For de som fikk støtte, må el-sykkelen kjøpes i vinter/vår. Utbetalingsskjema og kvittering må sendes innen 1. mai 2024 for å få overført støtten.

Gratulerer til alle som har mottatt tilskuddsbrev og lykke til med kjøp av el-sykkel!

Les mer om tilskuddsordningen her.

Ordførere  på el-sykkel. F.v. Leiv Arne Marhaug, Karmøy kommune og Nils Konrad Bua, Haugesund kommune. - Klikk for stort bildeOrdførere på el-sykkel. F.v. Leiv Arne Marhaug, Karmøy kommune og Nils Konrad Bua, Haugesund kommune.