Klart for høstferiens høydepunkt for mange

Kø for å bli leder på Barn er bra!

I helgen rigges det til barnas egen festival i Haraldshallen og omliggende omgivelser. 220 ledere har meldt seg som leder og har fått pep-talken for å lede og trygge de nær 600 barna på festivalen. Et stort apparat settes i sving og festivalen starter med et smell med morgenshow mandag formiddag.

-Vi har hatt en heftig sensommer og høst for å forberede festivalen. Det er en festival for, av og med alle barn. Samtidig er dette en stor ungdomsfestival. Filosofien er at man etter å ha deltatt i festivalen går inn som leder. Vi har ledere fra 8. klasse og opp til voksne i pensjonistalderen, sier festivalsjef Tom Landås.

-Å få møte så mange av byens ungdom vil kombinere, lek, ansvar, fellesskap og glede med barna en hel høstferie er fantastisk.

Når festivalen nå starter blir det et «kreativt kaos». Festivalen handler om at barna er de store stjernene og skal få skinne. Dette er ingen elitefestival for å vise hvem som er best og kan mest. Men en festival som skal gi opplevelsen av mestring og fellesskap.

Festivalen har også ledere på mange språk. Studenter fra Nepal, Uganda og Tanzania, Ukrainske ungdom og voksne, og mange nasjoner som representerer det store mangfold i Haugesund skal være med å gjøre dette til nok en fargerik festival.

-Ja, det handler om 24 aktiviteter. Men fellesskapet når 800 mennesker samles i en hall morgen og ettermiddag er store høydepunkt.

Blant de som samarbeider med Den norske kirke og Haugesund kommune for å arrangere er Sportsklubben Haugar, KM Haugesund, Redd Barna, Hald Internasjonale senter lokale klubber, lag og foreninger gjennom ungdommens deltakelse.

Festivalen ble første gang arrangert i 1988.

Info: Tom Landås, 93415416

Barn er bra!-festivalen - Haugesund kommune

Barn på scenen under Barn er bra festival i Haraldshallen 2022 - Klikk for stort bildeAktiviteter under Barn er bra 2022 Tom Landås