En adresse består av
- et gatenavn
- et husnummer og eventuelt et bolignummer
Offisielle adresser (gatenavn og husnummer) tildeles bygninger som brukes til
- boligformål
- fritidsformål
- næringsvirksomhet
- offentlig virksomhet
Nye utbyggingsområder fører til behov for nye gatenavn. Adresseansvarlig i kommunen vurderer fortløpende behovet for nye gatenavn på grunnlag av nye reguleringsplaner, opparbeiding av nye veier, osv. Gatenavnkomiteen ved Enhet for Byutvikling kommer med forslag til navn på nye gater og plasser i utbyggingsområder. Nye gatenavn vil ofte ha bakgrunn i stedsnavn på gamle kart eller lokal kulturhistorie.
Gatenavnkomiteen utarbeider en sak som sendes på høring til
- Stedsnavntjenesten på Vestlandet som gir uttalelse til skrivemåten.
- Karmsund Folkemuseum, Haugesund Historielag og Velforeningenes Fellesutvalg som gir uttalelse til selve navnevalget.
Etter høringen sendes forslaget til Plan- og miljøutvalget som gjør et endelig vedtak. Vedtaket kan ikke påklages av andre enn stednavntjenesten (språkrådet).
Det er kommunens ansvar å sette opp gatenavnskilt på kommunale veger. I tillegg vil det av og til være hensiktsmessig å sette opp henvisningsskilt ved stikkveger. Formålet med henvisningsskilt er å gjøre det enklere å få oversikt over hvilke adresser som ligger i stikkveger eller for å henvise til en adresse som ligger et stykke unna den navngitte vegen.
Gatenavnkomiteen består av
- representanter fra Enhet for byutvikling
- byantikvar
- en representant fra geodata og oppmåling
- planavdelingen
Gatenavn flytskjema
Hvilke lover og retningslinjer som gjelder for adressering.
Mer informasjon om adressering finner du på Kartverkets nettsider: http://www.kartverket.no/eiendom/adressering/
Det er tre ukers klagefrist på vedtak om ny adresse.
Du kan klage på en adresse dersom
- du har fått feil husnummer
- du har fått adkomst fra feil gate
Les her hvordan du klager på et vedtak.