Storasundsgata stengt fra fredag 4. oktober

Vann- og avløpsnettet i Storasundsgata i Haugesund må oppgraderes. Dermed blir det gravearbeid og gaten må stenges for trafikk fra fredag 4. oktober.

Dette gjelder strekningen fra innkjørsel til Tors gate og 320 meter østover i retning Spannavegen.

Arbeidet vil pågå i omtrent 6 måneder og det er Vassbakk & Stol AS som skal utføre gravearbeidene.

Dette er tredje og siste etappe av et omfattende arbeid med vann- og avløpsnettet i Storasund-området. Kommunen har gjort lignende arbeid i Spannavegen ved Rossebø skole og Storasundsgata i retning Fjellmyr.

Bilde av prosjektlederne Tor Kåre Mæland (t.v.) og Tvenk Moustafa i plan og utbygging i Haugesund kommune som er klare for å sette i gang oppgradering av vann- og avløpsnettet i Storasundsgata. - Klikk for stort bildeProsjektlederne Tor Kåre Mæland (t.v.) og Tvenk Moustafa i plan og utbygging i Haugesund kommune er klare for å sette i gang oppgradering av vann- og avløpsnettet i Storasundsgata. Cathrine Grindheim

Påvirkninger og tiltak

Vi forstår at byggeprosjekter kan medføre ulemper for nærmiljøet, og vi vil iverksette følgende tiltak for å redusere disse:

• Trafikkregulering: Storasundgata blir stengt mellom krysset Tors gate og Spannavegen (ved Olas Trafikkskole) fra 4. oktober 2024 og i omtrent 6 måneder. Midlertidige omkjøringsveier vil bli etablert og tydelig skiltet, både for gående og kjørende. I enkelte tilfeller kan noen veier bli midlertidig stengt der det ikke er mulig å etablere omkjøringsveier.
  • Støykontroll: Støyende arbeid vil bli begrenset til kl. 08:00–15:00 på hverdager, med mulighet for forlengelse til kl. 18:00 dersom planen blir godkjent av kommunen. Vi vil bruke støydempende utstyr der det er mulig.
  • Støvkontroll: Vi vil bruke vannsprøyting og andre tiltak for å redusere støv.

Hva betyr det for meg?

Storasundgata vil bli stengt i anleggsperioden og de som blir berørt må benytte andre veier til omkjøring. Kartet viser Storasundgata og hvor det vil være stengt fra Torsgate og østover opp til krysset ved Spannavegen. Det vil bli utført sprengningsarbeid som varsles med sirener. Adgang innenfor anleggsområdet er forbudt og kommunen ber foresatte informere barn om at området er farlig å ferdes i. Disse arbeider vil beklageligvis føre til økt anleggstrafikk og støy. Dette er ikke til å unngå, og vi håper på forståelse for det. Vi setter pris på samarbeid og ser frem til å fullføre dette prosjektet til alles tilfredshet.

Prosjektdetaljer

Haugesund kommune skal oppgradere eksisterende vann- og avløpsanlegg i Storasundgata, fra Tors gate til krysset Storasundgata/Spannavegen. Dette prosjektet er en del av en større oppgradering som vil bli koblet sammen og ført ned til Karmsundgata.

Arbeidet omfatter utskifting av ledninger med dimensjoner opp til DN1600 for overvann og DN1000 for spillvann, med grøfter ned til ca. 6 meter dybde. En eksisterende vannledning (DN300) vil også bli byttet ut. Det vil også bli gjenoppbygging av eksisterende gang- og sykkelveg.

Anlegget ligger nær skoleområdet, og det vil bli lagt stor vekt på HMS, sikring av grøfter og utstyr, det vil bli midlertidig omlegging av veier og gang-/sykkelveier. Følg skilting. Storasundgata vil være stengt mens grøftearbeidet pågår, men entreprenøren vil prioritere dette arbeidet for å åpne gaten så raskt som mulig.

Prosjektoversikt

• Prosjektnavn: Storasundgata Trinn 3
  • Byggherre: Haugesund Kommune
  • Kontaktperson hos oppdragsgiver: Tor Kåre Mæland, tlf. 970 91 288
  • Hovedentreprenør: Vassbakk & Stol AS
  • Kontaktperson hos utførende entreprenør: Runar Berge, tlf. 915 79 014, e-post: runar.berge@vassbakk.no
  • Prosjektstart: 30.09.2024
  • Forventet ferdigstillelse: Medio juni 2025, med forbehold om eventuelle forsinkelser eller endringer i fremdrift.