Snorklipping i Karmsundgata

Onsdag 20. desember klippet fylkesordfører Ole Ueland snoren for å markere åpningen av “nye” Karmsundgata.

I typisk vestlandsvær ble åpningen en fest med fine taler, julegrøt og over 130 deltakere.

–Denne veien er hovedpulsåra inn til Haugesund, derfor er det en ekstremt viktig oppgradering vi har fått i dag, sa ordføreren i Haugesund Nils Konrad Bua i talen sin.

– For min del er det nå 21 år siden jeg startet å jobbe med vei og samferdsel her i Haugesund, og dette prosjektet har fulgt meg hele veien. Og bare for å ha sagt det – jeg vet at mange av dere har kjempet for prosjektet i mange år før det, sa leder for vei og forvaltning i Rogaland fylkeskommune Astrid Eide.

Bedre forhold for alle

Karmsundgata er blitt utvidet fra to til fire felt. I tillegg har en nå fått på plass både ny sykkel- og gangvei og i tillegg til to nye gangbruer. Det er også satt opp lysregulering ved Shell-stasjonen.

Prosjektet starter den 10. desember 2021. Det har altså tatt 2 år å oppgradere Karmsundgata. Prosjektet har kostet 475 millioner kroner og har vært finansiert av Haugalandspakken. Risa As  har vært entreprenør i prosjektet og krav til universell utforming er blitt tatt hensyn til.

Vi har nå fått

• 1080 meter med ny firefelts fylkesvei
  • 1300 meter med kommunale og private veier og atkomster
  • 1600 meter med sykkelvei og fortau
  • to nye bruer for gående og syklende ved Håvåsen skole og ved Storasundsvegen
  • 150 nye veilys
  • etablert støyskjerming for de som bor langs vegen

Det er ikke tvil om at Karmsundgata på denne strekningen har fått et enormt løft.

Fylkesordfører Ole Ueland stod for åpning og klippet snoren for nye Karmsundgata i desember 2023 - Klikk for stort bildeFylkesordfører stod for åpning av nye Karmsundgata Tor André Johannessen