Meld inn observasjoner av vipe og åkerrikse!

Haugesund kommune ønsker å kartlegge forekomsten av vipe og åkerrikse, og trenger derfor din hjelp.

Vipe og åkerrikse er nemlig vurdert som kritisk truet på den nasjonale rødliste fra 2021. Det betyr at det er en stor risiko for at arten kan forsvinne fra området eller dø ut. Vurderingen settes på grunnlag av kraftig reduksjon i populasjonsstørrelse. Årsakene til nedgangen varierer, men henger sammen med tap av leveområder, rovdyr som tar egg og unger (predasjon) eller menneskelige forstyrrelser under hekkeperioden. I løpet av de siste 16 årene har blant annet bestanden av vipe blitt redusert med 80 %.

Både vipa og åkerriksa er trekkfugler som er tilknyttet kulturlandskapet. I Norge kommer vipa trekkende i mars/april og foretrekker åpne beitemarksområder, siloenger og kornåkrer.  Åkerriksa ankommer noe senere i løpet av mai-måned, og trives best på kornåkrer, våte enger og gressenger hvor den kan gjemme seg og bygge redet sitt. Vipa begynner å hekke i april/mai måned.

I Haugesund ligger jordbruksarealer først og fremst i den nordlige delen av kommunen. Mange av de dyrka områdene er relativt små, og er i stor grad omgitt av skog. Dette er faktorer som også øker faren for predasjon.

Hensikten med å kartlegge er å få bedre kontroll på bestandsutviklingen, samt sette i gang tiltak som skal sikre levedyktige bestander i framtiden. I første omgang ønskes det å få kartlagt alle reirplassene, og ta kontakt med grunneiere for å informere om disse plassene.

Hvordan kan du hjelpe?

Hvis du skulle være så heldig å høre eller se vipe eller åkerrikse, kan du enkelt melde inn dine observasjoner i dette rapporteringsskjemaet.

I rapporteringsskjema fylles det ut hva du har sett, dato for observasjon, individets aktivitet og hvor mange du har sett.

Hver eneste observasjon vil være verdifull for å sikre en lysere fremtid for vipa, åkerriksa og mange andre arter som har tilhørighet i Haugesund og omegn. Det endelige resultatet skal brukes videre i forvaltning av vipe og åkerrikse.

Av hensyn til hekkende fugl oppfordres det til å vise respekt og holde god avstand til hekkeområdene. Hekkesesongen er en svært sårbar tid. Det gjelder ikke bare for vipe og åkerrikse, men også andre.

Bilde av vipe - Klikk for stort bildeVipa: Mørkegrønn/svart overside og hvit underside. Karakteristisk med en lang topp fra bakhodet. Lengde 28-31 cm. Hans Hillewaert. CC BY SA 3.0 Bilde av fuglen åkerrikse - Klikk for stort bildeÅkerrikse: Lys brun med mørke striper og et grått parti rundt hodet. Kort nebb. Lengde 27-30 cm. Ron Knight CC BY SA 3.0