Klimatiltak og klimagassutslipp i Haugesund kommune, status 2022

Klima er høyt oppe på agendaen i Haugesund kommune. Torsdag 10. november sendte kommunen ut en pressemelding om status for klimaarbeidet, kommunens klimagassutslipp og fremtidige utslipp. Her kan du lese innholdet i pressemeldingen.

Det jobbes kontinuerlig med å redusere klimagassutslipp og gjøre tilpasninger til et endret klima i Haugesund kommune.

• Den nye Klima- og energiplanen nærmer seg ettårsdagen sin. Tiltakene i handlingsdelen har dannet grunnlaget for fordeling av de 12 millionene som ble satt av til klima i årets kommunebudsjett.
  • Kommunen har fått innvilget støtte fra Miljødirektoratets Klimasatspott på 2,8 millioner kroner. Støtten er gitt til en toårig prosjektstilling som skal jobbe med mat og klima, samt utskifting av kjøleanlegg ved Bjørgene omsorgssenter, ishallen og Havnaberg seniorsenter.
  • Klimagassutslipp fra kommunal virksomhet gikk ned med 21 % fra 2019 til 2021.
  • Klimagassutslipp fra kommunen som geografisk enhet økte med 4,7 prosent fra 2019 til 2020. Dette skyldes økte utslipp fra skipsfart.
  • Slik det ser ut i dag er det usannsynlig at kommunen vil nå klimamålene sine. Dette gjelder både for kommunal virksomhet og for kommunens som geografisk enhet. Dette skyldes i all hovedsak at kommunen ikke har direkte påvirkning på en del av utslippene og vil være avhengig av en generell forbedring i teknologi og utslippsreduksjoner i alle deler av samfunnet.
  • Kommunen har fått utført en grundig analyse av klimagassutslipp og klimatiltak.

Dersom du ønsker å lese rapporten, ta kontakt med miljørådgiverne i Enhet for byutvkling. i rapporten finner du mye viktig informasjon og begrepsforklaringer.

Klimaregnskap og -budsjett for Haugesund kommune. - Klikk for stort bildeKlimaregnskap og -budsjett for Haugesund kommune. Ekstern rapport fra Asplan Viak.