Dersom barnet har behov ut over barnehagen sitt ansvar for tilrettelegging og oppfølging, vil sakkyndige vurdere behovet. Det kan være PPT eller spesialhelsetjenesten. Kommunen har ansvar for å tilby hjelp ut i fra den individuelle vurderingen av barnets behov.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) undersøker om barn og unge kan ha behov for ekstra hjelp i barnehage og skole. Du som er forelder, kan ta kontakt med skolen eller barnehagen hvis du er bekymret.
Vi hjelper barn i barnehage og skole som har
- språk- og talevansker
- konsentrasjonsvansker
- sosiale og emosjonelle vansker
- atferdsvansker
- syn- og hørselsvansker
- generelle lærevansker eller fagvansker
- lese- og skrivevansker
- matematikkvansker
- ikke-språklige lærevansker
- alvorlig skolefravær
På siden for spesialpedagogisk hjelp og PPT kan du lese mer om tjenesten og saksgang.
Hjelpetiltak kan gis individuelt eller i gruppe.
Eksempler kan være
- ekstra bemanning i barnehagen
- oppfølging av spesialpedagog
- veiledning til ansatte og foreldre
- organisering i mindre grupper
Kommunen har to tilrettelagte barnehager. Disse barnehagene er fysisk tilrettelagt for barn med nedsatt funksjonsevne. I tillegg har de ansatte kompetanse og erfaring med barn i målgruppen.
Våre tilrettelagte barnehager er
Barnehagelovens § 36 gir rett til gratis skyss dersom slik skyss er nødvendig for å motta hjelpen. Retten til skyss er når barnet av særlige grunner har et nødvendig behov for dette. Nødvendig behov foreligger når foresatte har vesentlig større byrder knyttet til skyss enn andre foresatte som har barn i barnehage. Barnet har rett til nødvendig reisefølge og tilsyn.
Foresatte må selv søke for skyss for barn med særlige behov.
For barn som får tilbud om fysioterapi eller annen behandling og trening etter henvisning fra fysioterapeut eller lege, skal utgifter til skyss helt eller delvis dekkes av helselovgivingen, Helfo.
Kommunen skal sikre at barn med nedsatt funksjonsevne får et tilrettelagt barnehagetilbud. Målet med individuell tilrettelegging er at barnet med funksjonsnedsettelse kan nyttiggjøre seg det ordinære barnehagetilbudet på lik linje som andre barn i barnehagen. Tilretteleggingen dreier seg om tilrettelegging av forhold utenfor barnet, for å bedre barnets situasjon og forhold i barnehagen, slik at barnet bedre kan delta på lik linje i det ordinære barnehagetilbud.
I forarbeidene til loven blir følgende definisjon brukt: «Nedsatt funksjonsevne forklares som tap av eller skade på en kroppsdel eller i en av kroppens funksjoner. Dette kan for eksempel dreie seg om nedsatt bevegelse-, syn- eller hørselsfunksjon, nedsatt kognitiv funksjon, eller ulike funksjonsnedsettelser på grunn av allergi, hjerte- eller lungesykdommer.» Det er nødvendig å vurdere funksjonsnivået opp mot den enkelte situasjon.
Gjennom nasjonal lov og internasjonale konvensjoner har personer med nedsatt funksjonsevne rett til å kunne delta i samfunnet på lik linje med funksjonsfriske. Det betyr at barn med nedsatt funksjonsevne skal ha mulighet til å delta i barnehagen i like stor grad som funksjonsfriske barn.
Departementet definer i odelstings proposisjon nr. 44 “Nedsett funksjonsevne som tap eller skade på en kroppsdel eller i en av kroppens funksjoner. Dette kan for eksempel dreie seg om nedsett bevegelses, syns- eller hørselsfunksjon, nedsett kognitiv funksjon, eller ulike funksjonsnedsettelser pga. allergi, hjerte eller lungesykdommer. I en juridisk sammenheng er det nødvending å vurdere funksjonsnivået opp mot den enkelt situasjon”.
Barnehageloven §37
“Kommunen skal sikre at barn med nedsett funksjonsevne får et egnet individuelt tilrettelagt barnehagetilbud. Plikten til tilrettelegging omfatter ikke tiltak som innebærer en uforholdsmessig byrde for kommunen. Ved vurderingen av om tilretteleggingens innebærer en uforholdsmessig byrde, skal der særlig legges vekt på tilretteleggingens effekt for å nedbygge funksjonshemmende barrierer, de nødvendige kostnadene ved tilretteleggingen og virksomhetens ressurser”
Kommunen fatter vedtak om tilrettelegging av barnehagetilbudet til barn med nedsatt funksjonsevne.
Det skal arbeides særlig målrettet og systematisk- over kortere eller lengre perioder-med å inkludere barn i meningsfulle fellesskap.
Kommunen må i forbindelse med oppfyllelsen av formålet innhente dokumentasjon og gjøre nødvendig undersøkelser som er av betydning for vedtaket.
Spesialpedagogisk hjelp:
Spesialpedagogisk hjelp er en støtte for å gjøre barnet bedre rustet til skolestart. Formålet er å gi barnet tidlig hjelp og støtte i utvikling og læring av for eksempel språklig og sosial ferdighet.
Individuell tilrettelegging:
Dette er nødvendige tiltak for at barn med nedsatt funksjonsevne kan ta i bruk det ordinære barnehagetilbudet.
Formålet er å tilpasse omgivelsene til barnet, slik at barnet kan bruke barnehageplassen sin på lik linje med andre barn.
Tilrettelegging av barnehagetilbudet er en plikt kommunen har for barn med nedsatt funksjonsevne og som har et reelt behov for individuell tilrettelegging i barnehagen. Dette gjelder for barn som er bosatt i og har barnehageplass i kommunen.
Kommunen skal sørge for at saken er så godt opplyst og grunngitt som mulig før vedtak fattes. Kommunen som Barnehagemyndighet har ansvar for å følge opp innholdet i vedtaket.
Den enkelte barnehage skal sørge for at alle barn har et godt barnehagetilbud og tilpasse dette etter barnets behov og forutsetninger. Barnehageeier sitt ansvar er likevel avgrenset til hva barnehagen kan gjøre innenfor det ordinære barnehagetilbudet.
Rammeplanen for barnehage sier dette om tilrettelegging av barnehagetilbudet:
“Barnehagen skal gi rom for barnas ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer og bidra til at barna, i fellesskap med andre, utvikler et positivt forhold til seg selv og tro på egne evner. Barna skal møtes med empati og få mulighet til å videreutvikle egen empati og evne til tilgivelse.”
Tilrettelegging av det almennpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte:
“Barnehagen skal tilpasse det almennpedagogiske tilbudet etter barnas behov og forutsetninger, også når noen barn har behov for ekstra støtte i kortere eller lengre perioder. Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud. Tilretteleggingen skal vurderes underveis og justeres i tråd med barnets behov og utvikling.”
Det er individuelle forskjeller mellom barn. Barnas behov blir vurdert i hver enkelt sak. Ifølge barnehageloven er det ikke alle funksjonsnedsettelser som gir rett til støtte til tilrettelegging. Sentralt i vurderingen er om barnet har en funksjonsnedsetting av en slik art at det hindrer barnet til å bruke barnehageplassen på lik linje med andre barnehagebarn.
En diagnose i seg selv utløser ikke tilretteleggingsplikt. En må vurdere hver sak individuelt i forhold til barnehagen sin egen tilrettelegging, dagsrytme og det enkelte barns behov for tilrettelegging. Det er individuelle forskjeller mellom barn, uten at det det trenger å være nedsatt funksjonsevne. Forhold som anses som innenfor normalvariasjonen i småbarnsalderen faller utenfor. Det gjøres en avgrensning mot forbigående eller bagatellmessige forhold som ikke påvirker funksjonsevnen i særlig grad, for eksempel et beinbrudd.
I de tilfeller der barnets behov for individuell tilrettelegging ikke kan ivaretas innenfor det ordinære barnehagetilbudet, kan barnet har rett til vedtak om individuelt tilrettelagt barnehagetilbud etter § 37.
Tilrettelegging kan være bygningsmessige endringer på barnehagebygget for å tilpasse barnets behov eller støtte til utstyr som barnet trenger for å dra nytte av barnehagetilbudet. Tilrettelegging kan også være ekstra bemanning, opplæring av ansatte eller andre tiltak.
Hvilke behov barnet har må vurderes konkret i hver enkelt sak. Tilretteleggingstiltakene skal være hensiktsmessige og legge barnets beste til grunn. Dersom egnet tilrettelegging kan skje på ulike måter, er utgangspunktet at kommunen kan velge det som er mest hensiktsmessig og effektivt.
Både foresatte og barnehagen kan melde om behov for tilrettelegging. Foresatte kan søke kommunen om tilrettelegging på vegne av sitt barn etter at saken er drøftet med barnehagen og hensiktsmessige tiltak er utprøvd dersom det er mulig.
Tilrettelegging
Foreldre som mener at deres barn har behov for tilrettelegging i barnehagen grunnet nedsatt funksjonsevne, ut over hva som kan forventes å bli ivaretatt av ordinær barnehagedrift, kan søke kommunen om tilrettelegging som er nødvendig for at barnet skal kunne nyttiggjøre seg barnehagetilbudet. Det er foresatte som søker og barnehagen skal være kjent med at det søkes. Foreldre og barnehagen må samarbeide i søkeprosessen.
Eksempler på tilrettelegging kan være at kommunen sørger for at barnehagen har det nødvendige utstyret, støtte til bygningsmessige endringer, støtte til ekstra bemanning eller andre tiltak.
En forutsetning for å få tilrettelegging er at barnet har bostedsadresse i Haugesund og har plass i en barnehage i Haugesund kommune. Barnet kan miste rettigheter dersom de velger å ha barnehageplass i en annen kommunen enn de er bosatt i.
Søknaden
Søknaden skal inneholde informasjon om hva som skal til for at barnet kan delta i barnehagens tilbud på lik linje med andre barn. Alle søknader vurderes ut fra at alle barnehager har tilretteleggingsplikt i henhold til barnehageloven. Det er §37 med merknader som danner utgangspunkt for de vurderinger som blir gjort med hensyn til barnets nedsatte funksjonsevne og behov for tilrettelegging. Dokumentasjon på barnets nedsatte funksjonsevne legges ved søknaden. Denne kan kommer fra lege, fysioterapeut, ergoterapeut, barnevern eller andre som er i saken. Barnehagen skal foreta en kartlegging i henhold til aktuelt skjema og redegjøre for hva som allerede er gjort for barnet.
Dersom det har vært tildelt midler tidligere skal dokumentasjon og måloppnåelse legges ved søknaden.
Melding om behov for individuelt tilrettelagt barnehagetilbud for barn med nedsatt funksjonsevne jf. Barnehagelova §37
Informasjon fra barnehage til søknad om individuelt tilrettelagt barnehagetilbud
Evalueringsskjema om individuelt barnehagetilbud for barn med nedsatt funksjonsevne
Ressurshefte (bokmål)