Våre tjenester
Enheten består av fire avdelinger
- Arkiv
- Organisasjon og informasjon
- Personal
- Servicesenteret
Arkiv
Sentralarkivet leverer arkivtjenester til kommunens enheter. Arkivloven med forskrift har som mål å sikre og tilgjengeliggjøre arkiv for nåtid og framtid. Arkivtjenesten har ansvar for postmottak, registrering og arkivhåndtering for alle kommunens enheter. I tillegg yter arkivseksjonen service for alle brukerne av kommunens sak-/arkivsystem og bistår saksbehandlere med dokumentasjon fra avlevert arkiv. For publikum ellers gir en tilgang til historisk materiale og innsyn i politiske saker.
Organisasjon og informasjon
Organisasjon og informasjon er et ressurssenter som bistår enhetene og rådmannens ledergruppe med hjelp, råd og veiledning innenfor organisasjonsutvikling og informasjon. Avdelingen gir bistand til kompetanseprosjekter som spenner over flere enheter og fagområder. Avdelingen har også ansvar for kommunens hjemmesider, sosiale media, profilering og annonsering m.m. Kommunen opplever en en jevn nedgang i antall fysiske besøk, dermed blir digitalisering og økt tilgang på digitale tjenester på nett viktigere og viktigere.
For å ta ut mest mulig effektivisering av omorganiseringen kommunen har vært gjennom, vil det være viktig å fokusere på organisasjonsutvikling. Ved å bygge en avdeling som inneholder både organisasjon og kommunikasjon, vil forholdene ligge godt til rette for gode prosesser.
Personal
Personalavdelingen gir enhetene råd og støtte ved ansettelser, oppsigelser og personalsaker. I tillegg har en ansvar for opprettelse av og endring i stillingshjemler, søknadsadministrasjon ved ledige stillinger, lønnsforhandlinger, vikarformidling og lærlinger. Videre har enheten ansvar for utarbeidelse av ulike retningslinjer og reglementer innenfor eget fagområder. Personalpolitisk utvalg, arbeidsmiljøutvalget, IA-utvalget, attføringsutvalget, arbeidsutvalget og diverse prosjekter får sekretariatsstøtte fra personalavdelingen.
Personal bistår hele organisasjonen med råd og veiledning innen personalfaglige problemstillinger. Fokuset framover vil være å opprettholde og videreutvikle denne funksjonen, da området stadig blir mer innfløkt. Det er viktig av å kvalitetssikre arbeidet med lærlinger i kommunen, og det er naturlig å se på rutiner og organiseringen av arbeidet.
Servicesenteret
Servicesenteret fungerer som publikumsmottak for hele kommunen, og bidrar til å gjøre offentlige tjenester mer tilgjengelige for byens befolkning. Sentralbordet til kommunen er en av Servicesenterets mange funksjoner. Det har vært en jevn nedgang i antall fysiske besøk, samtidig som flere og flere etterspør gode digitale løsninger. Samtidig har Servicesenteret hatt en økning i oppgaver som krever mer skjønnsbasert saksbehandling. Som en direkte konsekvens av denne utviklingen, gjorde kommunedirektøren redusert åpningstid på Servicesenteret fra klokken 9 til klokken 15 permanent.