Satte fokus på blindsoner

Ungdomsskoleelever fikk opplæring i sikkerhet, helse og arbeidsmiljø (SHA) ved Haraldsvang skole.

SHA er Haugesund kommune og Backes høyeste prioritet og det er viktig med god informasjon til ungdommene som blant annet får tunge kjøretøy så nært skolen. Tirsdag denne uken fikk elevene oppleve hva blindsoner er for lastebilsjåfører

Prosjektleder Karl Eileraas fra Haugesund kommune sier det var kjekt å hilse på elevene og få informert dem om farene med tunge kjøretøy.

Opplæring i blindsoner ved Haraldsvang ungdomsskole - Klikk for stort bildeOpplæring i blindsoner Karl Eileraas

Ungdommene fikk vite hvordan de skal oppføre seg i trafikken

Elevene fikk se markerte blindsoner på asfalten, slik at de fikk sett hva en sjåfør ser. 6-7 elever fikk sitte i førersetet på lastebilen og måtte forklare sine medelever hva de kunne se.

Fokuset skal være på trafikken og ikke på mobiltelefonen. I tillegg er det viktig å ta ut ørepluggene når du er trafikant.

Sikkerhetstiltak som er satt i gang

• adskilt adkomst for elever og byggeplass
  • fokus på inngjerding og vedlikehold av byggegjerde
  • tydelig skilting