Vår felles hage

Visste du at hageplanter som spres i naturen er en trussel mot naturmangfoldet? Mens de ser fine ut i hagen, kan hageplanter skape problemer når de kommer på avveie. Søppel som kastes i naturen er heller ikke bra for vår felles hage.

Hvorfor er hageavfall et problem

Hageavfall som dumpes i friområdene er ulovlig og regnes som forsøpling på samme måte som dumping av annet avfall. Mange regner med at hageavfallet råtner og forsvinner av seg selv, og synes kanskje derfor at det ikke er så farlig å dumpe "grøntavfall" i grønne områder. Det går jo tilbake til grønt?

Dumping av hageavfall skaper imidlertid flere problemer. Ofte blir det kastet annet avfall på slike villfyllinger, og kommunen må bruke ressurser på å fjerne dette. Mer alvorlig er spredning av uønskede skadedyr og plantearter som skader naturen i Norge. Hageavfallshauger er nemlig perfekte yngleplasser for skadedyr som brunsnegler, fluer og rotter. Det gir risiko for spredning av plantesykdommer og fører til uønsket spredning av hageplanter. Dette kan igjen føre til at hjemlige arter blir utkonkurrert og at biologisk mangfold går tapt.

Vår felles hage

Hageplanter sprer seg i naturen

Hovedårsaken er ulovlig dumping av hageavfall i grøntområder. Hageplanter som spres i naturen kan konkurrere ut sjeldne og truede arter, bringe med seg skadelige sopp og insekter, endre jordsmonnet og overta store arealer.

Fremmede arter - hva kan du gjøre

Ikke kast hageavfall i grøntområder! Friområder tilhører allmennheten, der vil vi ikke ha skjemmende søppel.
Kommunen gir ikke tillatelse til dumping av hageavfall i offentlige friområder, så det er ikke riktig å hevde at “vi har fått lov av NN, og vi har jo alltid gjort det slik før”.

Komposter hageavfallet selv. Du trenger ikke å kjøpe en dyr beholder. Enkle trebinger kan du enten kjøpe eller snekre selv. Hageavfall er en ressurs som ved riktig behandling kan bli et fint jordforbedringsmiddel til kjøkkenhagen eller blomsterbedene dine. Søk på “hagekompost” på nett for mange gode tips, eller sjekk kapittelet om uisolert kompost i brosjyren “Ren jord”.

OBS! Fremmede arter som kan spre seg (f.eks. parkslirekne), skal ikke kastes i hagekomposten!

Prisliste for privatkunder for hageavfall
Beskrivelse Pris
Husholdningsabonnenter kan levere inntil 5 kubikk gratis hvert år 0,-