Senada og Lorna er klare for viktig fagdag!

De brenner for renholdsfaget og har begge erfart hvor viktig jobben er for både språk og personlig utvikling. Møt Senada Selimovic (47) og Lorna Hettervik (45) i renholdsavdelingen i Haugesund kommune som gleder seg til å feire Renholdernes dag.

Renholdneres dag markeres første mandagen i desember.  - Klikk for stort bildeLorna Hettervik (t.v.) og Senada Selimovic ser frem til å feire Renholdernes dag i begynnelsen av desember. Liv Alsaker Sande

- Vi tjuvstarter og har en større markering for hele renholdsavdelingen i kommunen på Uni-k fredag 2. desember. Egentlig er det alltid første mandagen i desember som er Renholdernes dag. Men i år valgte vi å legge arrangementet til fredagen før, forteller fagkonsulent Senada Selimovic i renholdsavdelingen.

Fagkonsulent

Senada kom sammen med familien sin fra Bosnia-Hercegovina til Haugesund på slutten av 1990-tallet. I 2000 startet hun å jobbe i renholdsavdelingen i Haugesund kommune, og er i dag en av fagkonsulentene som har ansvar for faglig oppfølging og rekruttering. Sammen med de 60 andre i renholdsavdelingen kan hun se tilbake på krevende og travle år under pandemien som fremdeles byr på ekstra utfordringer.

Senada stortrives på arbeidsplassen sin og trekker frem samholdet med kollegene som det aller beste i jobben. Utviklingsarbeid, beredskapsjobbing og HMS-tiltak er viktig for avdelingen. Fokuset på å tilby faglige kurs og lære opp de ansatte til riktig bruk av maskiner og renholdskjemikalier, er stort.
- Interessen for å ta kurs har tatt seg kraftig opp og flere ser verdien av å ha kurs på cv`en. Dette gir også muligheter om en søker på jobber andre steder, sier Senada.

Rollemodell

En av dem som har tatt imot disse kursmulighetene er Lorna Hettervik som opprinnelig kommer fra Filippinene. Hun startet som renholder i en 40 % stilling for 14 år siden da hun hadde små barn og har etter hvert trappet opp til full stilling.
- Jeg er så takknemlig for denne jobben. Den betyr så uendelig mye for meg på mange måter. Ikke bare at jeg tjener egne penger, men også at jeg få utvikle meg faglig og personlig. Jobben har også gjort at jeg prater bedre norsk og har fått et større nettverk, sier Lorna som nok mange kjenner som renholder på rådhuset, Havnaberg frisklivssentral og seniorsenter og boligkontoret.

Her tar det ikke lang tid før Senada bryter inn.
- Lorna gjør en kjempejobb og får utrolig bra tilbakemeldinger. Hun er dyktig i faget sitt, er opptatt av å utvikle seg og er virkelig en rollemodell for de andre renholderne. Og ikke minst har hun et godt humør. Hadde det vært mulig, skulle vi gjerne klonet henne, smiler fagkonsulenten.

Internasjonalt

Renholdsavdelingen i Haugesund kommune er en internasjonal arbeidsplass med hele 25 nasjoner representert. Tidligere på Renholdernes dag har det vært matretter som de ansatte har tatt med seg fra sitt hjemland. Fredag 2. desember er alle i avdelingen invitert til en festlig markering på Uni-k med lett underholdning, god mat og også utdeling av kursbevis.
- Det er både en berikelse og en utfordring å ha ansatte fra mange land. Språk og kulturforskjeller kan selvsagt være barrierer og det er viktig for oss å legge til rette for den enkelte. Vi samarbeider tett med både NAV og flykningtjenesten på rekrutteringssiden. En jobb som renholder er et fag som mange kan lære seg, men samtidig er vi som alle andre arbeidsgivere avhengig av motiverte medarbeidere. Heldigvis har vi mange av dem, og det er jeg sikker på at ansatte og innbyggerne i kommunen legger merke til, sier Senada.