Rigmor jobber med velferdsteknologi

Rigmor Koch har nettopp hatt ett-årsjubileum i jobben sin i Haugesund kommune. Hun er ansatt i Fellestjenester i Helse, omsorg og sosiale tjenester der hun jobber med velferdsteknologi.

Bilde av Rigmor Koch som jobber med velferdsteknologi i Haugesund kommune. - Klikk for stort bildeRigmor Koch jobber med velferdsteknologi i Haugesund kommune. Liv Alsaker Sande

Litt om meg

Navn:  Rigmor Koch

Alder:  31

Bosted:   Fosen

Interesser:  God mat og drikke, friluftsliv, soppsanking, hage, vinterbading og geografi

Hvor jobber du? Fellestjenester, Helse, omsorg og sosiale tjenester.

Hvor lenge har du jobbet i Haugesund kommune? Jeg har akkurat hatt ett-årsjubileum.

Fortell litt om arbeidsoppgavene dine? Jeg har mange store og små prosjekter hvor jeg bistår tjenestene med å endre arbeidsprosesser og ta i bruk velferdsteknologi. Det kan være alt fra å utarbeide nye rutiner, forstå hvordan teknologien fungerer og hvilke forutsetninger som ligger til grunn. Gi opplæring, systemansvar, anskaffelser osv. Ellers er jeg knutepunktet ut mot leverandører, andre kommuner og regionale- og nasjonale prosjekter innenfor velferdsteknologi. Vi holder også på med å oppgradere kommunens visningsrom for velferdsteknologi.

Hva er ekstra viktig for deg i jobben din?  Helsetjenestene står ovenfor store demografiske utfordringer - med en økende andel eldre og mangel på helsepersonell. Det er viktig for meg at velferdsteknologien er nyttig og forsvarlig, og å bidra til at kommunen klarer å møte fremtiden med bærekraftige helsetjenester.  Det er også viktig for meg at bruker opplever økt trygghet og mestring. Oftest er det en vinn-vinn situasjon - og det er selvfølgelig det beste! Det er det også viktig for meg å spre kunnskapen om at langt flere enn bare eldre kan ha nytte av velferdsteknologi. Det er blant annet gjort utprøvinger for personer med utviklingshemming og autisme som viser at velferdsteknologi kan gi muligheter for å mestre mer selv, og være mindre avhengig av hjelpepersoner.

Beskriv en god arbeidsdag for deg?
En god arbeidsdag er når jeg har det travelt og får gjort mye. Gjerne når jeg har produktive møter med hyggelige folk ute i tjenestene. Hvis jeg også får spise en god lunsj og slå av en prat med en av brukerne våre, er dagen komplett!