Fra industriby til internasjonale utstillinger
– Jeg vokste opp i en liten industriby der faren min og brødrene mine var engasjert i fagforenings- og politisk arbeid. Hjemmet vårt var fylt med aviser, bøker og diskusjoner om korrupsjon og arbeidernes rettigheter – noe som formet min politiske bevissthet tidlig. Allerede på videregående fulgte jeg og vennene mine politiske kommentatorer daglig, noe som styrket vårt engasjement for samfunnsspørsmål, forteller han.
På universitetet studerte Osman økonomi og rural utvikling, og drømmen var egentlig å bli politisk kommentator.
– Jeg tegnet kun små karikaturer i margen, uten å ta det seriøst. Da kunststudentene arrangerte en karikaturutstilling, oppfordret en venn meg til å delta – mest som en spøk. Men responsen overrasket meg: gjesteboken var full av positive kommentarer, og tegningene mine fikk mest oppmerksomhet. Da forsto jeg hvor kraftfull karikaturen kan være som politisk uttrykk.
Kunsten som stemme for frihet
Osman har publisert karikaturer i ledende sudanske og regionale aviser som Al-Jarida og Al-Araby Al-Jadeed, og arbeidene hans spres bredt i sosiale medier. Han har deltatt i en rekke internasjonale utstillinger, er aktiv i Cartooning for Peace og har mottatt priser, blant annet tredjeplass i Doha International Family Institutes karikaturkonkurranse.
– For meg er politisk karikatur motstandskunst. Gjennom hele sin historie har karikaturen spilt en viktig rolle i store sosiale og politiske endringer. Samtidig er den den mest ærlige testen på om ytringsfriheten faktisk finnes, eller om den bare er et slagord. Selv i store land som USA har karikaturtegnere blitt stoppet på grunn av én enkelt tegning. Det er også viktig å si at begrensningene ikke alltid kommer fra myndighetene alene. Før den offentlige sensuren møter man ofte den interne sensuren i medieinstitusjonene – representert av utgiver og redaksjon. De har egne interesser og røde linjer som noen ganger kan stå i veien for ytringsfriheten. Dette erfarte jeg personlig i Sudan. Jeg har også lagt merke til at i norske aviser er det de sosiale og fortellende karikaturene som dominerer, mer enn de politiske.
Men arbeidet i hjemlandet har hatt en høy pris, kan han fortelle.
– I dagens Sudan finnes verken trygghet eller frihet til å uttrykke seg. Krigene er et resultat av fraværet av dialog og manglende respekt for ulike meninger.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Haugesund kommune
Et trygt rom i Haugesund
Fra det øyeblikket Osman, kona og de to små barna deres ble møtt av ordføreren, ledere i KIF, og alle de andre ansatte som har vært vennlige verter fra start, følte han seg både trygg og velkommen.
– Haugesund er en by skapt for skriving, kunst og kreativitet. Det som imponerte meg mest, er den store innsatsen som legges i kulturarbeid. Jeg kunne ikke la være å tenke: Tenk om vi hadde dette i Sudan? Sier han undrende. Gjennom fribyordningen har Osman fått mulighet til å fortsette sitt arbeid i trygghet.
– Fra Haugesund føler jeg for første gang at jeg kan tegne om Sudan, og for Sudan – med frihet og trygghet. Jeg har forlatt landet, men Sudan vil aldri forlate meg. Han beskriver fribyprogrammet som et av Norges viktigste bidrag til ytringsfriheten.
– Det gir beskyttelse og et trygt rom for kreativt arbeid. Her kan jeg bidra mer, samtidig som familien min er trygg.
Nye tegninger – med lokale og nasjonale tema
Fra nå og noen uker fremover skal Osmans karikaturer publiseres i Haugesunds Avis, og han grubler nå på hvilke problemstillinger han skal ta opp.
– Jeg ønsker å tegne om ting som engasjerer både lokalt og nasjonalt. Det er viktig for meg å bidra til debatt og refleksjon, også her i Norge.
Et av prosjektene han håper å realisere, er en bok som dokumenterer hans erfaring fra sudansk presse.
– Denne tanken ble særlig sterk da jeg besøkte Haugesunds Avis og så hvilke gode arbeidsforhold og ressurser norske journalister har sammenlignet med det vi hadde i Sudan, forteller han. Han ønsker også å bli kjent med norske politiske karikaturtegnere og håper på mulig samarbeid i fremtiden.
– Politisk karikatur kjenner ingen grenser; karikaturtegnere står alltid på menneskets side, hvor enn det finnes urett. Vi retter pennene våre mot undertrykkelse og korrupsjon – vi tegner for rettferdighet, frihet og likhet.
Overraskelsen over Haugesund
Da invitasjonen kom, hadde Osman ingen forventninger til byen.
– Jeg trodde ikke festivalene og kulturlivet skulle være så varme og intime. Det har vært en positiv overraskelse, forteller han smilende.
Fremtiden
I Haugesund fortsetter Osman å tegne, delta på arrangementer og dele sitt budskap om frihet og rettferdighet.
– Politisk karikatur har en unik evne til å provosere, stille spørsmål og skape debatt. Kanskje derfor frykter politikere den. Han forteller også at når han ikke tegner, lytter han gjerne til musikk eller ser en film.
– Men dersom det spilles en fotballkamp, kommer den alltid først, sier han med glimt i øyet.
Privat