Nyutdannede Erik valgte Haugesund

Erik Ferkingstad Bauge (26) sikret seg lærerjobb i Haugesund kommune allerede før han var ferdig med lærerstudiene på Hamar. Nå stortrives han som lærer på Austrheim skole og priser seg lykkelig over valget han tok.

Bilde av Erik Ferkingstad Bauge som jobber som lærer ved Austrheim skole i Haugesund kommune. - Klikk for stort bildeErik Ferkingstad Bauge trives som lærer ved Austrheim skole. Han er spesielt fornøyd med veiledning- og mentorordningen Haugesund kommune har for nyutdanna lærere. Liv Alsaker Sande

For historien kunne absolutt blitt annerledes. Hadde det ikke vært for at Haugesund kommune var tidlig ute å søke etter nye lærere, var det kanskje en skole på Hamar som hadde blitt arbeidsplassen til 26-åringen nå i høst.

Etter fem år som student på lærerhøgskolen på Hamar, hadde Erik både fått nettverk og gode jobbrelasjoner. Han var positiv til å starte karrieren i Innlandet. Men så dukket det altså opp en stillingsannonse der Haugesund kommune søkte etter nye lærere for neste skoleår. Erik søkte og ikke lenge etter var jobben i sildabyen sikret.

– Jeg er imponert over hvor effektive Haugesund kommune var i søknadsprosessen. Både med å lyse ut, ta kontakt og ansette. For min del var det absolutt positivt. Jeg følte meg virkelig ønsket. Det at kommunen kunne friste med en veiledning- og mentorordning for nye lærere, var også en ekstra gulrot, forteller han.

At han savnet den friske sjøluften i hjembyen sin og er en familiekjær type, var også avgjørende. Nå sparer han for å kjøpe egen bolig. Det i et boligmarked med priser som ligger vesentlig lavere enn på Hamar. Erik har lang fartstid som fotballspiller i Nord og har planer om å starte opp med fotball igjen.

– En aktiv og meningsfull fritid er viktig for meg, og her på Haugalandet er det mange fritidsaktiviteter å velge i. For meg har det alltid gått mest i fotball, så plutselig er jeg i gang igjen, sier han med et smil.

«Arvelig belastet»

Erik Ferkingstad Bauge vokste opp på Norheim på fastlandskarmøy med en mor og far som begge er lærere. I ungdommen tenkte han lenge på å bli flygeleder. Men etter å ha jobbet for vikarformidlingen i Haugesund kommune og på den måten fått testet ut læreryrket, fant han ut at det kanskje ikke var så dumt å bli lærer likevel. Trygg jobb i det offentlige og det å være med å påvirke og inspirere unge individer, var fristende. Han var i kull nummer to av lærere som fullførte 5-årig masterutdannelse. Fra utdannelsen er han spesialisert til å jobbe i barneskolen med fagene matematikk, kroppsøving, norsk og engelsk.

Roser mentorordningen

Den unge lektoren er ærlig på at arbeidsdagene til tider kan være krevende. Samtidig som det er utrolig givende og ikke minst lærerikt.

– Nå underviser jeg 4.-6. klasse i fagene gym, matte, kunst og håndverk og samfunnsfag. Jeg er ikke kontaktlærer, noe jeg som nyutdanna setter pris på. Jeg sluker til meg all kunnskap fra de mer erfarne lærerne jeg samarbeider med og har absolutt mye å lære. Ikke minst dette med klasseledelse kan være komplisert og her er det mange tips å hente fra mine mer erfarne kolleger. Timing, strategi og metodevalg er absolutt noe som er avgjørende for hvor vellykket undervisningen blir og mitt mål er å være en god lærer som ser hver elev. Jeg kjenner til studenter fra kullet mitt som allerede har hoppet av læreryrket, etter bare noen få måneder som lærer. Det ble rett og slett for tøft å stå i det, og derfor er jeg veldig glad for at Haugesund kommune har en veiledning- og mentorordning som gir oss nyutdanna veiledning de to første årene, sier han.

En god start

Skolesjef Gjertrud Elise Røvær opplyser at Haugesund kommune arrangerer samlinger med veiledningstilbud til nyutdanna lærere hvor de følges opp de to første årene som nye lærere.

– Veiledningen er lagt opp som gruppesamlinger og det er fire, fem samlinger i året. Vi følger et årshjul med aktuelle temaer knyttet til det «å arbeide som lærer». I tillegg er det mulig for lærerne å ta opp temaer som de ønsker å drøfte. Skolene utnevner også en mentor som skal følge opp den nyutdanna på egen skole, forteller hun.

Haugesund kommune har de to siste årene søkt og fått tildelt midler fra Utdanningsdirektoratet for å kunne videreutvikle dette viktige arbeidet. Midlene har gitt kommunen mulighet til å videreutvikle veiledningstilbudet, og å støtte skolene med midler til mentorer på den enkelte skole.

– De nyutdanna lærerne forteller at det føles godt å ikke være alene om å møte «praksissjokket» som kan komme etter endt utdanning. Tilbudet er et viktig bidrag i arbeidet med å støtte nyutdanna og å gi dem større trygghet i lærerrollen. Få yrker kan måle seg med læreryrket når det gjelder meningsfullhet. Som lærer får du muligheten til å utgjøre en forskjell for barn og unge. Vi er opptatt av å gi våre nye lærere en god start slik at vi får beholde motiverte og dyktige lærere i haugesundskolen, sier Gjertrud Elise Røvær.

Søk på lærerjobber!