Haugesund folkebibliotek vant prestisjetung pris

Fra utdelingen av prisen "Årets utvider" i Bergen - Klikk for stort bildeFra utdelingen av prisen i Bergen. Biblioteksjef Siri Vikse i midten av bilde fremst.

Haugesund folkebibliotek er blitt tildelt den prestisjetunge prisen som "Årets Utvider" fra Norsk publikumsutvikling.

I en banebrytende seier har Haugesund folkebibliotek blitt tildelt prisen som "Årets UTVIDER" av Norsk publikumsutvikling (NPU). Dette er første gang i historien at et bibliotek har vunnet denne prestisjetunge utmerkelsen. Prisen ble utdelt 14. september i Bergen.

Begrunnelsen

Juryen uttrykte sin beundring for Haugesund folkebiblioteks innsats i å mer enn doble antall besøkende siden før pandemien, og sa:

«Haugesund folkebibliotek har mesterlig lykkes med å samle et stort felles "vi" under ett og samme tak. Dette er takket være en bemerkelsesverdig, publikumsrettet innsats, hvor de ansatte aktivt har invitert lokalsamfunnet til å delta og fylle rommet med innhold. Den imponerende oppslutningen er ikke et resultat av nye ressurser, men en målrettet innsats for å bryte ned barrierer mellom grupper som ofte lever isolert fra hverandre. Å få 200.000 besøk i en by med 37.000 innbyggere er mildt sagt imponerende.»

- Haugesund kommune er stolt over denne anerkjennelsen av vårt folkebibliotek og ønsker å takke de ansatte, våre partnere, og innbyggerne i Haugesund og regionen for deres dedikerte innsats og støtte, uttaler Simon Næsse, direktør for kultur, idrett og frivillighet i Haugesund kommune.

-Dette er en pris som hedrer arbeidet de ansatte gjør hver dag. Helt fantastisk å vinne en slik pris i et slikt selskap, sier biblioteksjef Siri Vikse.

Årets utvider

NPU-prisen er en årlig utmerkelse som anerkjenner bemerkelsesverdig innsats innenfor fire kategorier: ØKER, FORSTERKER, UTVIDER og FORNYER. Tidligere vinnere av prisen inkluderer fremtredende institusjoner som Musea Vita, Det Norske Teater, Dansens hus, Munch og Den norske Opera og Ballett.

Årets nominerte finner dere her: https://norskpublikumsutvikling.no/nyheter/nominerte-til-npu-prisen-2023

Norsk publikumsutvikling er en sektorovergripende organisasjon dedikert til å styrke kunstens og kulturens posisjon i samfunnet gjennom økt publikumskompetanse. NPUs kjernevirksomhet, NPU Monitor, er et nasjonalt analyseverktøy designet for å fremme kunnskapsproduksjon og kompetanseutvikling i kunst- og kultursektoren i Norge.