Få fakturaen digitalt

Vi har nå innført en ny fakturarutine med økt fokus på digital utsendelse. Den nye løsningen er mer miljøvennlig og letter arbeidet både for oss som sender ut og for deg som mottar fakturaer.

Fakturaene blir nå fortrinnsvis forsøkt sendt digitalt via eFaktura, Vipps Regning, digital postkasse (Digipost) eller som vedlegg i en e-post. Hvis dette ikke er mulig blir fakturaen levert som papirfaktura i postkassen din.

eFaktura

eFaktura er vår mest foretrukne distribusjonskanal, og vi vil anbefale alle våre kunder å krysse av «efaktura – Ja takk til alle» i nettbanken din. eFaktura sikrer at fakturaen kommer kjapt frem, samt at den er ferdig utfylt slik at du slipper å taste inn beløp, konto- og KID-nummer.

Faktura via Vipps

Gjennom den nye løsningen har vi nå mulighet til å tilby Vipps eFaktura. Dette forutsetter at du benytter Vipps, og har aktivert Vipps eFaktura inne i appen.

Faktura i Digipost

For å motta faktura på Digipost må du ha opprettet en digital postkasse hos Digipost. Dersom du allerede har avtale om eFaktura eller Vipps-faktura vil disse være foretrukket foran Digital Postkasse. Husk å sjekke at varsling i Digipost er aktivert slik at det ikke vil ligge uåpnede fakturaer i denne kanalen.

Faktura som vedlegg i e-post

Ønsker du å få fakturaen tilsendt som et PDF-vedlegg til e-post, kan du kontakte oss for å få registrert din epostadresse i vårt system. Vi må presisere at dersom du har andre digitale kanaler som eFaktura, Vippsfaktura eller Digital postkasse, vil disse bli foretrukket fremfor epost.

Faktura levert i postkassa

Dersom vi ikke får treff i noen digitale kanaler, vil fakturaen bli levert i postkassa på samme måte som tidligere, og den eneste forskjellen du vil merke er at utseende på fakturaen er noe endret. Vi oppfordrer imidlertid alle kommunens kunder til å gå over til en av de digitale fakturaløsningene vi nevner i artikkelen.

For våre privatkunder som ønsker å motta digitale fakturaer, ber vi dere undersøke med egen bank for å inngå avtale om eFaktura og avtalegiro. Våre bedriftskunder kan benytte seg av elektronisk handelsformat (EHF).

AvtaleGiro

Her overlater du arbeidet med å betale regningen til banken din. På den måten blir regningene alltid betalt tidsnok, og du slipper dermed eventuelle purringer. Dersom du som kunde har Avtalegiro, vil betalingen som tidligere bli trukket direkte i nettbanken. Det anbefales at du også etablerer eFaktura eller noen av de andre digitale kanalene for å unngå å få kopi av fakturaen på papir.

Kontaktinformasjon

Servicesenteret Haugesund
E-post
Telefon 52 74 30 00

Besøksadresse
Kirkegata 85, 5528 Haugesund

Skal du sende personsensitiv informasjon?

Ved å bruke eDialog kan du være sikker på at sensitive og taushetsbelagte opplysninger blir ivaretatt på en trygg måte.

Logg inn for å sende sikker digital post (eDialog)

Postadresse
Haugesund kommune, postboks 2160, 5504 Haugesund