- Å jobbe heltid er viktig for oss!

Marthe Hanstvedt (29) og Anette Stead Lie (26) er begge utdannet helsefagarbeidere og jobber i Hjemmetjenesten i Haugesund kommune. Etter noen år med deltidsjobber, har de nå begge faste heltidsstillinger.

Bilde av Anette Stead Lie og Marthe Hanstvedt som jobber fulltid som helsefagarbeidere i Haugesund kommune. - Klikk for stort bildeF.v. Anette Stead Lie og Marthe Hanstvedt jobber begge heltid som helsefagarbeidere i Haugesund kommune. Liv Alsaker Sande

– Det betyr mye for oss å jobbe 100 prosent, og vi setter stor pris på at kommunen satser på heltidsstillinger for helsefagarbeidere, sier Anette Stead Lie og Marthe Hanstvedt som begge startet som lærlinger innen helsefag i kommunen.

–  Da jeg var ferdig med læretiden min og hadde tatt fagbrev, fikk jeg først en deltidsjobb i Haugesund kommune, forteller Anette.

–  Jeg var jo glad for å få fast jobb, men var innstilt på å komme meg opp i en heltidsstilling etter hvert. I november 2022 var målet mitt innfridd. Da hadde jeg fått full stilling i Hjemmetjenesten vest der jeg allerede hadde jobbet  noen år, forteller hun.

Også 29 år gamle Marthe har jobbet i Haugesund kommune siden hun tok læretiden og fagbrevet her. Hun har gradvis steget i stillingsbrøk og har hatt full stilling de fire siste årene i Hjemmetjenesten øst.

–  Det gir en trygghet å vite at lønnen blir noenlunde lik hver måned og er jo også en fordel for pensjonen og andre offentlige rettigheter, sier Marthe.

Mange fordeler

Anette og Marthe trekker frem mange fordeler med å jobbe heltid. Ikke bare er det gunstig med tanke på inntekt og pensjon. De er helt sikre på at dette også bidrar til bedre tjenester for brukerne.

–  Jobber vi heltid har vi større sjanse for å være sosial med kolleger, delta på kurs og opplæring og utvikle oss enda mer faglig, sier de.

Diplom og skryt til Haugesund kommune

Delta Fagforbund er for tiden på en «heltidsturnè» og i den forbindelse besøkte forbundsleder Trond Ellefsen rådhuset i Haugesund 12. mai.

- Vi ønsket å markere at Haugesund kommune var best på utlysning av heltidsstillinger for helsefagarbeidere i Rogaland i 2022 og inne på "topp ti-listen" i Norge. Mens landsgjennomsnittet for denne typen stillinger var på 20 prosent i 2022, ble 46 prosent av helsefagarbeider-stillingene i Haugesund kommune utlyst som heltidsstillinger. Delta ønsker å sette et positivt fokus på de kommunene som ligger lengst framme når det gjelder utlyste heltidsstillinger. Vi ga derfor en diplom med terningkast 4 til ordføreren som en oppmuntring for å fortsette arbeidet med flere hele stillinger. Terningkast 4 er bra, men også her kan det bli bedre, sa Trond Ellefsen som sammen med Delta har stand på Udland omsorgssenter denne dagen.

Satsing på heltidskultur

Haugesund kommune har i flere år jobbet for en heltidskultur innen helse og omsorg der målet er at flest mulig heltidsstillinger lyses ut.

– Heltidsstillinger har mange fordeler både for de ansatte selv og brukerne våre, og vi kan love at dette er noe vi vil fortsette å satse på. Vi synes det er stas at Delta har lagt merke til vår satsing på heltidsstillinger og det motiverer oss til å fortsette det gode arbeidet, sier direktør for helse, omsorg og sosiale tjenester i Haugesund kommune, Knut Arne Askeland.

Bilde av ordfører Arne-Christian Mohn som tok i mot diplomet fra forbundsleder i Delta Trond Ellefsen - Klikk for stort bildeOrdfører Arne-Christian Mohn tok i mot diplomet fra forbundsleder i Delta, Trond Ellefsen Idar Høviskeland Pedersen Best i Rogaland, stod det på kaken som Siri Ann Abrahamsen, leder for de Delta-organiserte i Haugesund hadde med seg.  - Klikk for stort bildeBest i Rogaland, stod det på kaken som Siri Ann Abrahamsen Hausken, leder for de Delta-organiserte i Haugesund kommune, hadde med seg. Liv Alsaker Sande