Matrikkelen er landets offisielle eiendomsregister, og alle godkjente boenheter skal føres med et eget bruksenhetsnummer i matrikkelen, for eksempel H0101.
Noen bruksenheter ligger ført i matrikkelen med statusen «ikke godkjent bolig». Det kan også være eksisterende boenheter som ikke er ført i matrikkelen i det hele tatt, eller at det er registrert flere godkjente boenheter enn det som eksisterer i virkeligheten. I slike tilfeller bør du kontakte kommunen for å få greie på om boenheten er lovlig å bruke.
At en boenhet har status «ikke godkjent bolig», eller at den mangler i matrikkelen, betyr ikke nødvendigvis at den er ulovlig å bruke. Informasjonen som ligger i matrikkelen stemmer ikke alltid med hva kommunen har godkjent i byggesak. Det er særlig ofte feil på eldre bygninger. Kommunen bruker derfor aldri matrikkelen alene til å finne ut hva som er den godkjente bruken av en bygning.
Om det lar seg dokumentere at informasjonen som står i matrikkelen er feil, kan du sende et krav om retting til postmottak@haugesund.kommune.no. Du må da skrive hvilken eiendom det gjelder, hva du krever rettet, og hva grunnlaget er for å kreve rettelsen. Det er i utgangspunktet bare eier av eiendommen eller eiers representant som kan kreve retting av matrikkelen. Kommunen kan også selv rette feil den oppdager, det vil i så fall bli varslet til eier.