Konsesjon og konsesjonsfrihet

KORT FORTALT

For å bli registrert som ny eier av en fast eiendom i grunnboka, må du ha konsesjon. Det betyr at du må ha tillatelse fra kommunen til å overta eiendommen du har kjøpt. Med "erverv" menes alle måter du kan overta en eiendom eller eierandeler på, for eksempel gjennom kjøp, arv eller gave.

De fleste kjøp av fast eiendom er unntatt fra krav om konsesjon og kalles konsesjonsfrie. Som hovedregel skal du da bare sende inn en egenerklæring på et eget skjema til kommunen, hvor du oppgir grunnen til unntaket. For noen få kjøp er det ikke nødvendig å sende inn egenerklæring i det hele tatt.

For kjøp som ikke er unntatt, er det krav om konsesjon, og du må sende inn en søknad om konsesjon til kommunen.

Hva er konsesjon?

Konsesjon betyr offentlig tillatelse til å overta eiendom du har kjøpt. Konsesjonsloven gjelder også for avtaler som kan likestilles med kjøp, for eksempel leieavtaler som varer mer enn 10 år. Fast eiendom inkluderer eierleiligheter, bebygde boligeiendommer, gårdsbruk, skogeiendommer, ubebygde boligtomter og andre ubebygde områder.

Formålet med konsesjonsloven er å ha offentlig kontroll over kjøp og salg av landbruksareal og naturressurser på det åpne markedet. De fleste eiendomskjøp er unntatt fra krav om konsesjon på grunn av eiendommens type eller kjøperens status (arv eller odel). Du trenger derfor ikke søke om konsesjon for å bli registrert som ny eier. Du må likevel ofte sende inn en egenerklæring om konsesjonsfrihet til kommunen. For å bli registrert som ny eier i grunnboka, må konsesjonsforholdet være godkjent og registrert av kommunen, enten det gjelder konsesjon eller egenerklæring om konsesjonsfrihet.

Det er kjøperens ansvar å sørge for at konsesjonsforholdet er i orden.

Byutvikling er ansvarlig for konsesjon innenfor kommunens grenser og kontrollerer at konsesjonsloven blir fulgt, inkludert at egenerklæringer om konsesjonsfrihet er korrekt utfylt.

Hva skal sendes til kommunen?

Hva skal sendes til kommunen
Typer erverv Hva skal sendes til kommunen?
Konsesjonsfritt, uten krav om egenerklæring Ingenting
Konsesjonsfritt, med krav om egenerklæring Utfylt egenerklæring (eget skjema)
Konsesjon Utfylt søknad om konsesjon (eget skjema)

Konsesjon og konsesjonsfrihet

Erverv som ikke krever konsesjon, er konsesjonsfrie, men unntaksgrunn fra krav om konsesjon må i de fleste tilfeller oppgis i en egenerklæring erververen sender inn til kommunen. Kommunen kontrollerer egenerklæringen og dersom den i orden, vil konsesjonsforholdet bli registrert i matrikkelen (det offentlige eiendomsregister) på den pågjeldende eiendom. Innsender vil bli underrettet om registreringen, og erververs hjemmel til eiendommen vil deretter kunne tinglyses.

Det er ikke nødvendig å sende inn egenerklæring om konsesjonsfrihet til kommunen:

  • Ved erverv av bebygd eiendom med areal på inntil to dekar (2000 m2)
  • Ved erverv av eierseksjon med ev. tilhørende andel i felles eiendom (realsameie)
  • Ved erverv av borettslagsandel
  • Ved erverv av mindre arealer som skal legges til en eksisterende tomt, når tillatelse til fradeling er gitt

Det finnes flere unntak fra kravet om innsending av egenerklæring om konsesjonsfrihet enn de som er nevnt over. Se forskrift om konsesjonsfrihet § 3 (lovdata.no) for utfyllende informasjon. Det er tilstrekkelig å opplyse om unntaket ved tinglysing. 

For alle andre konsesjonsfrie erverv, må erverver sende inn egenerklæring om konsesjonsfrihet til kommunen på eget skjema fra Landbruksdirektoratet

Skjema til egenerklæring om konsesjonsfrihet LDIR-360 for erverv av fast eiendom (landbruksdirektoratet.no).

Alle andre erverv som er konsesjonsfrie, er konsesjonsfrie enten på grunnlag av eiendommens karakter, eller på grunnlag av erververens stilling, dvs. om erververen overtar eiendommen på odel eller fra nær slekt.

Se veiledning til skjema i lenken over for hvilke erverv dette er, eller gå til opplisting i konsesjonsloven §§ 4 og 5 (lovdata.no).

Legg merke til at erverv av landbrukseiendom kan være konsesjonsfritt, hvis eiendommen overtas på odel eller fra nær slekt, jf. konsesjonsloven § 5 nr. 1.

Kommentar til utfylling av egenerklæring om konsesjonsfrihet

Det skal fylles ut et skjema for hver ny erverver uansett om det gjelder hele eiendommen eller kun en eierandel. Er det flere eiendommer, må det i utgangspunktet fylles ut et skjema for hver eiendom og ev. også for hver eierandel. Dersom flere eiendommer brukes som én eiendom uten å være slått sammen i grunnboka, hvilket ikke er uvanlig for landbrukseiendommer, kan flere eiendommer stå på samme egenerklæringsskjema, hvis det er plass.

Haugesund kommune har ikke nedsatt konsesjonsgrense.

Dersom det står faste bygninger på eiendommen som ikke er en boligbygning som f.eks. en garasje eller en låve, regnes eiendommen som bebygd. Står det bygninger på eiendommen, som er i så dårlig stand at de må rives, anses eiendommen som ubebygd.

Ved erverv av bebygd grunneiendom på inntil 2000 m2 med andel i et realsameie, skal hele realsameiet og grunneiendommen anses som én eiendom, og det må derfor innsendes egenerklæring om konsesjonsfrihet til kommunen, selv om grunneiendommen isolert sett er unntatt krav om egenerklæring. Eiendommen skal anses som bebygd.

Send egenerklæring om konsesjonsfrihet til Haugesund kommune på kontaktinformasjonen som står oppgitt nederst på siden.

Benytt eDialog, som er kommunens løsning for innsending av sensitive opplysninger som er unntatt offentlighet, hvis egenerklæringen inneholder fødselsnummer.

Krav om konsesjon

Dersom et erverv av fast eiendom ikke er konsesjonsfritt, må det søkes om konsesjon. Typisk eksempel på erverv som krever konsesjon er erverv av landbrukseiendom.

Forhold av særlig betydning for om konsesjon skal gis framgår av konsesjonsloven § 9 (lovdata.no).

For behandling av konsesjonssøknad må søker betale gebyr. Gjeldende gebyrsats er kr. 5 000,-

For å søke om konsesjon for erverv, må erverver sende inn søknad om konsesjon til kommunen på eget skjema fra Landbruksdirektoratet.

Skjema til søknad om konsesjon for erverv av fast eiendom (landbruksdirektoratet.no)

Send søknad om konsesjon for erverv av fast eiendom til Haugesund kommune på kontaktinformasjonen som står oppgitt nederst på siden.

Benytt eDialog, som er kommunens løsning for innsending av sensitive opplysninger som er unntatt offentlighet, hvis egenerklæringen inneholder fødselsnummer

Saksbehandling

Søknad om konsesjon

  • Kommunen behandler mottatt søknad om konsesjon og gjør vedtak om å godkjenne eller avvise søknaden. Kommunen arkiverer konsesjonsvedtaket, ev. for senere oppfølging av eventuelle vilkår for positivt vedtak. 
  • Søker underrettes om vedtaket.
  • Ved positivt vedtak registreres konsesjonsforholdet i matrikkelen og søker underrettes om at registrering er fullført, og at skjøtet for eiendomsoverdragelsen kan tinglyses.
  • I etterkant av vedtak faktureres søker for saksbehandlingsgebyret.
  • Kommunen har avgjørelsesmyndighet i konsesjonssaker. Statsforvalteren i Rogaland er klageinstans. 
  • Det henvises ytterligere til veiledningsdelen som følger de aktuelle skjema som følger søknaden (landbruksdirektoratet.no). 

Klage

Fristen for å klage er 3 uker fra du fikk vite om vedtaket.

Les om hvordan du kan klage på et vedtak.

Lover og retningslinjer

Lover og retningslinjer

Konsesjonsloven

Forskrift om konsesjonsfrihet 

Landbruksdirektoratet

Kontaktinformasjon

Postmottak
E-post
Telefon 52 74 30 00

Postadresse
Postboks 2160, 5504 Haugesund

Skal du sende personsensitiv informasjon?

Ved å bruke eDialog kan du være sikker på at sensitive og taushetsbelagte opplysninger blir ivaretatt på en trygg måte. 

Logg inn for å sende sikker digital post (eDialog)

Besøksadresse
Kirkegata 85, 5528 Haugesund