Økonomisk sosialhjelp

KORT FORTALT

  • Økonomisk sosialhjelp er en midlertidig stønad. Du bør vurdere om du har andre muligheter til å forsørge deg selv. Dette kan for eksempel være gjennom jobb, andre inntekter eller egne midler.
  • Hvis du trenger hjelp til å finne ut hvilke muligheter du har, så kan du ta kontakt med NAV-kontoret ditt. Du kan også kontakte NAV på chat og telefon
  • Når du søker må du gi opplysninger om deg selv og den økonomiske situasjonen din. Du må i utgangspunktet dokumentere opplysningene gjennom vedlegg til din søknad.
  • Ektefeller har felles forsørgelsesplikt og må derfor søke på samme skjema. Begge må levere dokumentasjon.
  • Gjelder søknaden din hjelp til å skaffe akuttbolig bes du ringe telefon 41 21 12 00. Telefonen besvares hverdager klokken 11-14.

Du kan søke økonomisk sosialhjelp hvis du

  • oppholder deg lovlig i Norge
  • bor fast i Norge
  • ikke har penger til for eksempel mat, husleie eller strøm
  • ikke kan sørge for deg selv gjennom jobb eller andre inntekter

Eksempel på hva du kan bli bedt om å dokumentere

  • Legitimasjon
  • Gyldig oppholdstillatelse
  • Skattemelding (tidligere selvangivelse)
  • Skatteoppgjør (tidligere ligning)
  • Lønnsslipp / dokumentasjon på annen inntekt/formue
  • Kontooversikter som viser alle dine konti med saldo
  • Kontoutskrifter (hvis ikke nødvendige opplysninger kan dokumenteres på annen måte. Du kan stryke over tekst som ikke er relevant for saken)
  • Opplysninger om boforhold (husleiekontrakt)
  • Fakturaer for husleie, strøm, HIM, kommunale avgifter, internett, innboforsikring, barnehage, skolefritidsordning (SFO) og fritidsaktiviteter for barn
  • Oversikt renter og avgifter boliglån
  • Faste eller høye utgifter til helse og/eller tannbehandling

Hvis du er helt ny søker?

Ta gjerne kontakt med NAV-kontoret på telefon 55 55 33 33 før du leverer søknad. Saksbehandler vil ofte ha behov for å snakke med deg om din situasjon, før søknaden ferdigbehandles.

Hvis du allerede har en sosialsak hos oss/ har vedtak om på økonomisk sosialhjelp legger du bare ved dokumentasjon som er nødvendig for denne søknaden.

Vi anbefaler alle som har mulighet til å søke digitalt om å gjøre dette!

Her kan du levere digital søknad om økonomisk sosialhjelp.

Søknad på papir

Du kan alternativt sende søknadskjema på papir per post, eller du kan henvende deg til ditt NAV-kontor når du skal levere søknad. Det er postkasse på utsiden av hovedinngangen til NAV-kontoret i Øvregata 126. 

NAV-kontoret kan ha behov for å snakke med deg om din situasjon før søknaden ferdigbehandles.

Søknadsskjema om økonomisk sosialhjelp på papir

Skriftlig fullmakt

Hvis du ønsker at noen andre enn deg selv (for eksempel venner, samboer, hjelpeinstanser) skal få informasjon eller representere deg i din sak, må du gi en skriftlig fullmakt til NAV. Du bestemmer selv hva fullmakten skal omfatte, og hvor lenge den skal gjelde. Ta kontakt med NAV for hjelp til å skrive et fullmaktsskjema.

NAV-kontoret i Haugesund Idar H. Pedersen

Fritidskassen Haugesund

Fritidskassen er for barn og unge fra 6 til 18 år som lever i familier med periodevis eller langvarig vanskelig økonomi.

Formålet med Fritidskassen er at barn og unge i familier med stram økonomi skal kunne delta i organiserte fritidsaktiviteter, ha nødvendig utstyr til dette og kunne reise på leirer/turneringer.

Les mer om fritidskassen her

Kontaktinformasjon

NAV Haugesund
Telefon 55 55 33 33

Åpningstider

Følg nettsiden under for oppdaterte åpningstider. 
Ditt lokale NAV-kontor

Akutt vakttelefon 
Har du behov for akutt hjelp kan du ringe 412 11 200 mandag til fredag mellom klokken 11.00 - 14.00.

Nettside
www.nav.no

Besøksadresse
Øvregata 126, 5527 Haugesund 

Postadresse
Postboks 353, 5501 Haugesund