Grensejustering

KORT FORTALT

  • Grensejustering kan benyttes for å gjøre et grenseforløp mellom to eiendommer mer hensiktsmessig.
  • Grensejustering er kun aktuelt ved mindre endringer.
  • Det er i prinsippet justering av en ulaglig grense, ikke overføring av arealstykker mellom eiendommer.

For overføring av arealer, se arealoverføring. En grensejustering krever at det foretas en oppmålingsforretning der grensene for de aktuelle matrikkelenhetene klarlegges og beskrives. 

En grensejustering skal registreres i matrikkelen (landets offisielle register over fast eiendom), men blir ikke tinglyst. 

Hvem kan søke om grensejustering

Grensejustering kan kreves av eier av grunneiendom, anleggseiendom eller registrert jordsameie. 

Grensejustering skal gjelde eksisterende felles grense. Grense mellom matrikkelenheter kan justeres uten pantefrafall. Grense kan ikke justeres i strid med forskrift gitt i eller i medhold av annen lovgivning. 

Ved grensejustering kan arealet for involverte enheter økes eller reduseres med inntil 5 prosent, men maksimalt 500 m². En enhet kan likevel ikke avgi areal som i sum overstiger 20 prosent av enhetens areal før justeringen. For anleggseiendom kan volumet økes eller reduseres med inntil 5 prosent, men maksimalt 1000 m³. 

Grensejustering skal ikke redusere eller øke verdien på noen av de involverte enhetene med mer enn folketrygdens grunnbeløp

Dersom summen av denne og tidligere gjennomførte grensejusteringer etter matrikkellova overskrider arealgrensen, kan forretningen ikke gjennomføres som grensejustering. 

Slik søker du om grensejustering

Fyll ut skjemaet nedenfor.
Rekvisisjon av oppmålingsforretning og matrikkelføring

Pkt. 1   - Fyll ut gards- og bruksnummer for begge parter.

Pkt. 2   - Kryss av i 2 A.

Pkt. 3   - Kryss av i 3.1.

Pkt. 4   - Legg ved: 

  • Kart som viser eiendommene, og hvordan dere ønsker grensen endret. Her finner du kartbestilling. 
  • Fullmakt til å rekvirere dersom dette er aktuelt.
  • Annen aktuell dokumentasjon 

Pkt. 5   - Fyll ut fakturaadresse.

Pkt. 6   - Begge parter fyller ut og signerer.

Pkt. 7   - Rekvirenten fyller ut og signerer (hjemmelshaver eller den som har fullmakt).

Når du har fylt ut skjema og har klart aktuelle vedlegg, kan du sende dette til oss på e-post eller som brevpost til Postboks 2160, 5504 Haugesund.

Saksbehandling

Når kommunen får rekvisisjon/bestillingen av oppmålingsforretning, sendes det ut en bekreftelse på at den er mottatt.  

Saksbehandler kontrollerer rekvisisjonen/ bestillingen, utfører nødvendig forarbeid og kaller inn til oppmålingsforretning. 

Etter avholdt oppmålingsforretning blir nye grenseforhold ført i matrikkelen (landets offisielle register over fast eiendom) og matrikkelbrev sendes involverte parter. 

Behandlingstid 
Når rekvisisjon av oppmålingsforretningen er mottatt og komplett, skal kommunen ferdigbehandle saken (innbefattet å fullføre matrikkelføringen) innen 16 uker hvis ikke annen frist er avtalt. 

Priser

Prisliste enhet for byutvilking

Klage

Fristen for å klage er 3 uker fra du fikk vite om vedtaket.

Les om hvordan du kan klage på et vedtak.

Lover og retningslinjer

Matrikkellova 

Matrikkelforskriften 

Forvaltningsloven

Kontaktinformasjon

Postmottak
E-post
Telefon 52 74 30 00

Postadresse
Postboks 2160, 5504 Haugesund

Skal du sende personsensitiv informasjon?

Ved å bruke eDialog kan du være sikker på at sensitive og taushetsbelagte opplysninger blir ivaretatt på en trygg måte. 

Logg inn for å sende sikker digital post (eDialog)

Besøksadresse
Kirkegata 85, 5528 Haugesund