Arealoverføring

KORT FORTALT

  • Arealoverføring brukes for å overføre større arealer mellom to tilgrensende eiendommer.
  • Arealoverføring er søknadspliktig etter plan- og bygningsloven.  

Arealoverføring innebærer overskjøting av areal mellom to eiendommer. Det påløper dokumentavgift, og søker må innhente pantefrafall for arealet som skal overskjøtes. Kommunen registrerer arealoverføring i matrikkelen (landets offisielle register over fast eiendom) og sørger for tinglysing.

Hvem kan søke om arealoverføring

Arealoverføring er søknadspliktig etter plan- og bygningsloven. Eier av grunneiendom, anleggseiendom eller registrert jordsameie kan søke om tillatelse til arealoverføring. 

Det påløper gebyrer for saksbehandling. Gebyr etter plan- og bygningsloven, matrikkelloven, dokumentavgift og tinglysingsgebyr.

Slik søker du

For å gjennomføre en arealoverføring må du først søke om tillatelse etter plan- og bygningsloven, og deretter rekvirere oppmålingsforretning etter matrikkelloven. 

Trinn 1 - søke om tillatelse om arealoverføring
Søknad om arealoverføring behandles av seksjon for byggesaksbehandling. Søknadstype og behandling er den samme som for en delingssøknad.  Informasjon om saksbehandling finner du her.

Dersom søknaden er komplett og i tråd med gjeldende regulering, er saksbehandlingstiden 3 uker, ellers er saksbehandlingstiden 12 uker. I dispensasjonssaker er det ingen frist for saksbehandling. 

Trinn 2 - rekvirere oppmålingsforretning
Når endelig vedtak etter plan- og bygningsloven foreligger, overføres saken til seksjon geodata og oppmåling.   

Saksbehandler kontrollerer rekvisisjonen/ bestillingen, utfører nødvendig forarbeid og kaller inn til oppmålingsforretning. 

Etter avholdt oppmålingsforretning blir nye grenseforhold ført i matrikkelen (landets offisielle register over fast eiendom) og tinglyst før matrikkelbrev sendes involverte parter. 

Slik rekvirerer du oppmålingsforretning

Krav om matrikulering, herunder rekvisisjon av oppmålingsforretning 

Pkt. 1   - Fyll ut gards og bruksnummer for begge parter.

Pkt. 2   - Kryss av korrekt hjemmelsgrunnlag.  

Pkt. 3   - Kryss av i 3 B.

Pkt. 4   - Kryss av.

Pkt. 5   - Legg ved: 

Pkt. 6   - Fyll ut fakturaadresse. 

Pkt. 7   - Begge parter fyller ut og signerer.

Pkt. 8   - Rekvirenten fyller ut og signerer (hjemmelshaver eller den som har fullmakt).

Når du har fylt ut skjema sender du dette sammen med originale vedlegg til oss som brevpost til Postboks 2160, 5504 Haugesund.

Behandlingstid 

Når rekvisisjon av oppmålingsforretningen er mottatt og komplett, skal kommunen ferdigbehandle saken (innbefattet å fullføre matrikkelføringen) innen 16 uker hvis ikke annen frist er avtalt. I tillegg kommer behandlingstid hos Tinglysingen. 

Priser

Gebyrregulativ enhet for byutvikling 

Klage

Fristen for å klage er 3 uker fra du fikk vite om vedtaket.

Les om hvordan du kan klage på et vedtak.

Lover og retningslinjer

Matrikkellova 

Matrikkelforskriften 

Forvaltningsloven

Kontaktinformasjon

Postmottak
E-post
Telefon 52 74 30 00

Postadresse
Postboks 2160, 5504 Haugesund

Skal du sende personsensitiv informasjon?

Ved å bruke eDialog kan du være sikker på at sensitive og taushetsbelagte opplysninger blir ivaretatt på en trygg måte. 

Logg inn for å sende sikker digital post (eDialog)

Besøksadresse
Kirkegata 85, 5528 Haugesund