Medlem
Nyttig informasjon
Vi har nå lansert elektronisk søknad om pensjon på vår medlemsportal "Min side" for alle årskull. På "Min side" finner du også informasjon om din opptjening i Haugesund kommunale pensjonskasse.
Medlemskap
Haugesund kommunale pensjonskasse er en tjenestepensjonsordning for ansatte i Haugesund kommune, folkevalgte og ansatte i foretak som kommunen har eller har hatt eierandel i.
Arbeidsgivere med pensjonsordning i HKP finner du her
Medlemskapet er kollektivt og obligatorisk. Det betyr at du både har rett og plikt til å bli medlem fra den dagen du blir ansatt. Som medlem opptjener du pensjonsrettigheter fra første dag. Dette betyr at du i tillegg til å opptjene alderspensjon, vil kunne ha rett til midlertidig eller varig uførepensjon ved inntektsbortfall på grunn av sykdom. Dine etterlatte vil kunne ha rett til etterlattepensjon.
Hvordan blir du medlem?
Arbeidsgiver har plikt til å melde deg inn i pensjonsordningen dersom du fyller vilkårene for medlemskap. Innmeldingen skjer via lønnssystemet.
Når du er registrert som medlem vil du få tilsendt medlemsbrev som bekrefter medlemskapet.
Vilkår for medlemskap
Alle som arbeider i kommunen/kommunale virksomheter med pensjonsordning i HKP skal meldes inn i pensjonskassen, uansett hvor mye eller lite de arbeider. Dette gjelder likevel ikke dersom du jobber på pensjonistvilkår.
Før 01.07.2013 var det en nedre grense for innmelding i HKP. Dette kan medføre at din medlemstid i HKP er kortere enn din ansettelsestid.
Medlemskap for folkevalgte
Vilkårene for pensjonsmedlemskap for folkevalgte er fra 1. januar 2020: "Folkevalgte som har verv med fast årshonorar over 1G blir automatisk meldt inn i Haugesund kommunale pensjonskasse (HKP) på samme vilkår som andre medlemmer i pensjonskassen".
Folkevalgte i kommunen var til 1. januar 2014 tilsluttet Pensjonsordningen for folkevalgte. Fra 1. januar 2014 opphørte denne pensjonsordningen og ble avløst av ny ordning. De folkevalgte skal nå meldes inn i den ordinære pensjonsordningen for kommunens ansatte med samme pensjonsregler som disse, men med noen få særbestemmelser. De folkevalgte omfattes også av overføringsavtalen. De aktive er utmeldt i gammel ordning med virkning fra 31.12.2013, og innemeldt i ny ordning. Tidligere utmeldte med oppsatte rettigheter og løpende pensjoner blir stående i gammel ordning.
Tillegg til vedtekter for Haugesund kommunale pensjonskasse for politisk valgte tillitsmenn, gjeldende fra 01.01.1984 til 31.12.2013, finner du i linken nedenfor.
Medlemskap under permisjon
Medlemskap under permisjon/frivillig pensjonspremie
Du blir utmeldt av pensjonsordningen når du har permisjon uten lønn. Du har følgende muligheter i permisjonstiden:
- Betale frivillig premie som består av 2 % medlemsinnskudd + arbeidsgivers tilskudd. Arbeidsgivers tilskudd varierer fra år til år. Frivillig premie kan betales i inntil to år, og du får medregnet permisjonstiden som pensjonsgivende. Frivillig premie beregnes i forhold til lønnsreduksjonen som følge av permisjonen, og kommer i tillegg til eventuelt ordinært innskudd.
- Uten å betale frivillig premie er du sikret pensjon ved død eller uførhet som om lønnsutbetalingen før permisjonen hadde fortsatt. Permisjonstiden blir ikke medregnet som pensjonsgivende. Dette gjelder for avtalt permisjon i inntil to år. Hvis permisjonen skyldes overgang til stilling med medlemskap i annen offentlig tjenestepensjonsordning faller risikodekningen bort.
Medlemskap i flere ordninger
Overføringsavtalen er en avtale inngått mellom alle offentlige tjenestepensjonsordningene.
Den innebærer at dersom du tidligere har vært medlem av andre offentlige pensjonsordninger blir rettighetene du har opparbeidet der, overført til den pensjonsordningen du er medlem i når du pensjonerer deg.
Pensjonen beregnes som om du hele tiden hadde vært medlem i den siste ordningen. Du får beregnet pensjonen av det pensjonsgrunnlaget du har i den siste ordningen, for hele tjenestetiden. Det er den pensjonsordningen du sist var medlem av som står for utbetaling av tjenestepensjonen din, både den du har opptjent hos oss og den du har opptjent i andre pensjonsordninger/pensjonskasser.
Når du søker pensjon, må du gi oss beskjed om du har opptjente pensjonsrettigheter i andre offentlige tjenestepensjonsordninger. Da vil vi innhente nøyaktige opplysninger fra disse.
Medlemsfordeler
Lån og forsikring i Storebrand
Storebrand tilbyr gode betingelser på lån og forsikringer til rettighetshavere i Haugesund kommunale pensjonskasse (HKP). Avtalen er forhandlet frem av Pensjonskasseforeningen.
Rettighetshavere i HKP er følgende personer
- ative medlemmer
- personer med oppsatte rettigheter
- pensjonister
All dialog og saksbehandling vil være direkte mellom Storebrand og rettighetshaver. Ta kontakt med Storebrand for ytterligere informasjon.
Personvern
Saksbehandling av ulike pensjonsspørsmål innebærer behandling av personopplysninger. Personopplysninger er opplysninger som direkte eller indirekte kan knyttes til identifiserbare enkeltpersoner. Bruk av personopplysninger er regulert i Lov om behandling av personopplysninger.
Pensjonskassen er tildelt konsesjon fra Datatilsynet for behandling av opplysninger om medlemmer og tidligere medlemmer i pensjonskassen.
HKP legger til grunn følgende prinsipper for behandling av personopplysninger:
All behandling av personopplysninger skal baseres på rimelighet og lovlighet knyttet til formålet med pensjonskassens drift og medlemmets rett og krav på personvern. Behandling av sensitive opplysninger (eks. helseopplysninger) skal kun gjøres etter at medlemmet har samtykket.
Medlemmet skal være informert om hvilke opplysninger som behandles, hva opplysningene brukes til og rettigheter som følger av personopplysningsloven.
All bruk av personopplysninger skal knyttes til spesifiserte og konkrete formål. Opplysningene skal ikke benyttes til andre formål med mindre medlemmet har samtykket i slik bruk, eller bruken er lovpålagt.
Det skal kun behandles personopplysninger om medlemmene som er relevante, oppdaterte og tilstrekkelige i forhold til det definerte formålet. Det skal være etablerte rutiner som sikrer tilstrekkelig oppdatering og nødvendig retting av personopplysningene.
Personopplysninger skal ikke oppbevares lenger enn det som er nødvendig ut fra formålet med behandlingen. Etter dette tidspunktet skal opplysningene slettes, med mindre videre oppbevaring er pålagt i lov.
Ved forespørsel skal den registrerte gis innsyn i hvilke behandlinger som gjøres i pensjonskassen, samt hvilke konkrete opplysninger som eventuelt behandles om den enkelte.
Pensjonskassen skal ha etablert tilstrekkelige og dokumenterte rutiner som sikrer oppfylling av lovpålagte krav i personopplysningsloven.
For nærmere informasjon om pensjonskassens behandling og bruk av personopplysninger kan pensjonskassen kontaktes.