Nå begynner vi på Flotmyr

I januar 2022 starter Vassbakk & Stol arbeidet med masseutskifting og etablering av ny vann og avløps-trasé på Flotmyr.

Hva skal gjøres?

• Tomten skal klargjøres.
  • Asfalt, kantstein, trær, lysmaster etc. blir fjernet.
  • Spuntarbeid langs Leirangergata og Karmsundgata.
  • Tomten skal graves ut. Dybden vil variere fra 2 meter og ned til 12 meter.
  • Uegnede og forurensede masser vil bli sortert og deponert.
  • Det skal etableres ny vann og avløps-trasé gjennom området.
  • Nye tomter skal klargjøres. Vi fyller opp med egnede masser opp til kote +19, som er omtrent 2 meter under bakkenivået til Leirangergata.
  • Området vil være sikret frem til utbyggingen er ferdigstilt.

Du finner ordforklaringer nederst på siden

Tidsperspektiv

Oppstart er i januar 2022 og anleggsarbeidet knyttet til masseutskiftingsjobben vil vare til vinteren 2023.

Hva betyr det for meg

Det vil alltid være en del anleggstrafikk, støy og støv i en anleggsperiode og vi gjør flere ting for å redusere dette.

Inn- og utkjøring
Kun nødvendig anleggstrafikk vil belaste Leirangergata for å redusere trafikk i området. Det blir etablert inn- og utkjøring direkte fra Karmsundgata.

Støy
Det blir etablert midlertidig støyskjerm mot Leirangergata og mot ny bussterminal i anleggsperioden. Tidspunkt og beskrivelse av arbeid som lager støy, vil bli informert om i kommende nabomøter.  For eksempel vil lasting av steinmasser og spuntarbeider være støyende.

Støv
Når det blir mye støv vil vi koste, vanne eller salte veiene. Lastebilene kjører i tillegg gjennom vaskekar før de kjører ut på offentlig vei.

Informasjon under anleggsperioden

All informasjon legges ut digitalt på kommunens nettside og vi skal i tillegg ha nabomøter. Har du behov for informasjon i brevform ber vi deg gi oss tilbakemelding om det. Send brev til Haugesund kommune, postboks 2160, 5504 HAUGESUND, med ditt navn, din adresse og ditt telefonnummer til prosjektleder Thomas Haugen.

Du finner informasjon på kommunens nettside

Nabomøter
Kommunen og Vassbakk & Stol skal ha nabomøter det gis informasjon om kommende arbeid. Første nabomøte er planlagt i januar 2022, men hvordan møtet vil bli gjennomført er enda ikke avklart. Kommunen kommer tilbake til det når vi kjenner til hvilke koronaregler og retningslinjer som er gjeldende.

Om prosjektet

Flotmyr er et utviklingsområde sentralt i Haugesund like øst for fylkesveg 47 Karmsundgata. Området har opprinnelig vært et kupert myrområde hvor deler ble nyttet som kommunalt avfallsdeponi i perioden 1945 til 1952. Området inngår i områderegulering RL1701 som legger opp til tett bymessig bebyggelse, se vedlagt plankart.

Haugesund kommune skal grave opp og fjerne det gamle avfallsdeponiet på Flotmyr og deretter fylle på med ny masse. Dette gjør vi for å legge til rette for fremtidig bebyggelse i nordre del av Flotmyr.

I prosjektet lager vi også en ny trasé for vann og avløp (VA). Alt arbeid med å skifte ut masse og å etablere nytt VA-anlegg gjøres av Vassbakk & Stol.

Skulle det være spørsmål, ta gjerne kontakt med prosjektleder hos Haugesund kommune eller Vassbakk & Stol.

Prosjektledere

Thomas Haugen                                                                    Thomas Midbøe
Prosjektleder Haugesund kommune                                    Prosjektleder Vassbakk & Stol
Thomas.Haugen@haugesund.kommune.no                        thomas.midboe@vassbakk.no

Ordforklaringer

Spuntarbeid
Spunt er en støttekonstruksjon som benyttes for å holde løsmasser unna utgravinger. Spunten er gjerne laget i stål og slås ned i jorden med et vibrolodd. Spunt kan også benyttes som en barriere for grunnvann.

Kote
Det er en høydekurve eller en linje på kart som angir høyde over havet. Punkter med samme høyde er forbundet av kotene. Mellom hver kote er det en høydeforskjell som kalles ekvidistanse. I bratt terreng ligger kotene tett, i slakt terreng er kotene lengre fra hverandre.

Områderegulering
Områderegulering brukes av kommunen der det er krav om slik plan i kommuneplanens arealdel, eller kommunen finner at det er behov for å gi mer detaljerte avklaringer av arealbruken i et område.

Dokumenter

Du kan søke opp tilhørende dokumenter ved å bruke lenken til arealplaner under “relatert innhold.” Eventuelt kan du ta kontakt med prosjektleder i Haugesund kommune Thomas Haugen.