eDialog - Send oss post på en sikker måte

Haugesund kommune har nå tatt i bruk eDialog. Det betyr at du nå kan sende oss brev og dokumenter elektronisk på en sikker måte.

Hvorfor bruke eDialog?
Med eDialog kan du trygt sende oss alle typer post, filer og dokumenter, også om disse inneholder sensitive opplysninger som er unntatt offentlighet.

Vanlig e-post regnes ikke for å være en sikker kanal og du skal ikke benytte e-post om du skal sende oss sensitive opplysninger.

Slik bruker du eDialog

Slik fyller du ut skjemaet

  • Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnummer) eller om du representerer en virksomhet (organisasjonsnummer).
  • Obligatoriske felt er merket med * (rød stjerne).
  • Tittel: Hvilket dokument du sender og gjerne saksnummeret hvis dette er kjent.
  • Kommentar: Gi eventuelt en utfyllende beskrivelse av forsendelsen din.
  • Husk å laste opp relevante vedlegg som (inntil videre) må være i PDF-format.
  • Klikk på "Send forsendelse". Forsendelsen blir da kryptert og sendes direkte til vårt sak/arkivsystem.
  • Du får kvittering med referansenummer på e-post (fra svarut.ks).

Når skal du ikke bruke eDialog?

  • Kommunen har elektroniske skjemaer til formålet, for eksempel søknad om barnehageplass, søknad om stilling og lignende. Skjemaoversikt finner du her.
  • Henvendelsen gjelder enkle spørsmål som ikke skal journalføres hos oss, da kan du sende e-post til postmottak@haugesund.kommune.no (husk på at du ikke skal sende oss sensitive opplysninger på e-post, da bør fortsatt eDialog benyttes).